Svar: Sover meget dårligt efter opstart i vuggestue
5. marts 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Katja
Der er flere ting som spiller ind på din datter søvn og protest mod at skulle sove.
For det første har hun været syg med lungebetændelse osv. og det har naturligvis medført at hun har haft nogle nætter, hvor hun er vågnet på grund af smerter, hoste osv. Den erfaring sidder længe i kroppen hos børn og det kræver tålmodighed at få skabt en nu god rutine, når hun vågner om natten.
Derudover så tænker jeg at det at hun er begyndt i vuggestue naturligvis også spiller ind. Hun oplever rigtig meget nyt i løbet af dagen og hun bruger en masse energi på det. Du ved sikkert selv hvor træt og hvor svært det kan virke at begynde på et nyt arbejde, at skulle finde ud af hvordan alt fungerer der, finde sin egen rolle. Vi som voksne kan spørge os frem - "øh, undskyld hvor er toilettet" eller hvad det nu kan være, men når man er 1 år, så kan man ikke spørge sig for og man kan ikke forklares tingenes sammenhæng. Hun står altså i en helt ny verden, hvor alt er nyt og noget hun skal forholde sig til uden at kunne spørge og uden at kunne få forklaring.
Samtidig med dette så er hun stadig så lille at hun endnu ikke ved at I stadig er der, når hun ikke kan se jer. Hun kender ikke klokken og kan ikke forholde sig til at I kommer og henter hende igen kl 16... Hun savner jer naturligvis og det skal hun have lov til.
Jeres datter skal forholde sig til 2 forskellige verdener - det ene er hjemmet, det andet er institutionen. Det er helt naturligt at protestere over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er igen rigtig svært at skulle forholde sig til at der er to verdener - institutionen og hjemmet og derfor bliver hun ked af det. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Rent motorisk er hun måske også begynde at bruge sig selv mere. Hun rejser sig ved tingene og måske er hun også begyndt at gå lidt rundt. Det gør at hun har en helt naturlig uro i kroppen, har svært ved at lade roen kommer over sig, det er simpelthen svært for hende at slappe af. Det at hun bevæger sig mere omkring gør samtidig også at hun oplever flere ting og alt hvad hun oplever i løbet af dagen - vuggestue, aflevering, ud i verden på egen hånd osv. skal bearbejdes i drømme om natten. Det giver således en mere urolig søvn, hvor hun godt kan vågne med gråd og også have behov for mere fysisk nærhed.
Det bedste I kan gøre er at være der for hende, forsøge at få hende beroliget og holde fast i at hun fortsat godt kan sove i sin seng. Sengen skal være tryg og forbindes med noget rart.
Hun er meget bevidst nu og da hun tidligere har sovet i sin seng uden problemer, så kan I godt holde fast i at hun som noget helt naturligt skal sove der.
Hun lyder som om hun bliver rolig af at få en flaske og derfor må I godt bibeholde denne en månedstid endnu, hvis det er måden hun bedst falder til ro på om aftenen. Alternativet kunne være en kop lun mælk og måske en banan.
Hun lyder til at have behov for trygheden og nærheden i øjeblikket og det skal I naturligvis give hende. Det at hun oplever at I går fra hende når hun skal afleveres og det at hun selv bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd, gør at hun naturligt har sværere ved at give slip på dagen om aftenen, når hun skal sove. Hun er på en gang træt og på den anden side, vil hun heller ikke gå glip af noget. Samtidig gør det så også at hun har behov for at få den fysiske kontakt, som hun ikke mere får så meget af i dagtimerne.
Det vil være en god idé at læse en godnathistorie, hvor du sidder ved siden af hende, så du er der og samtidig får hende til at lægge sig ned, så hun finder roen. Derudover så kan man godt gøre det I gør, med at gå til og fra, betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove, vise hende at I er der, passer på hende osv. Hvis hun modsat klynger sig til dig, rejser sig og grædende strækker armene frem mod dig som "gå ikke fra mig mor", så skal du naturligvis blive hos hende og være der for hende 100 pct. men hvis det er lidt protesteren mod at du ikke vil sidde der i ½ til hele timer eller protest over at dagen slutter nu osv. så er der ikke noget problem i at gå, når man kommer tilbage hele tiden og betrygger hende i at det forsat er helt okay og hun roligt kan sove.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, forsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske