Brev:
Søvn og væk fra brystet om natten
5. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Søvn og væk fra brystet om natten
Hej Helen
Jeg har med stor interesse læst dine mange rigtige gode svar og søger nu selv hjælp i forhold til vores datter på næsten 7 mdr. Hun er en meget glad, aktiv og frisk pige, der lige i øjeblikket er i rivende udvikling. Jeg synes næsten at kan se, der sker noget nyt dag for dag.
Mine spørgsmål er i forhold til søvn. Vi begyndte først at putte hende, da hun var ca. 4½ mdr. Indtil da vuggede vi hende i søvn, hvorefter hun sad på os og sov resten af aftenen inde i stuen. Det var dejligt trygt - også for hendes mor og far!! Det blev efterhånden lidt træls og vi tog et par dage (med voldsomme protester), hvor vi puttede hende i hendes egen seng, der står i vores soveværelse. Aftenerne foregår nu med at hun får nattøj på, leger inde i stuen sammen med os stille og roligt, siger godnat, bliver ammet i soveværelset og lagt i seng.
Jeg prøver så vidt muligt at undgå at hun falder helt i søvn, mens jeg ammer, men ofte ender det alligevel med at hun sover, når jeg ligger hende over i sengen. Det er den eneste gang i løbet af dagen hun falder i søvn i forbindelse med amning. Hun sover ca. 19-19.30. De næste par timer foregår desværre med mange opvågninger, hvor hun begynder at græde. Af og til er vi inde og trøste hvert kvarter og andre gange går der lidt længere imellem.
Hun bruger ikke sut, men har en sovebamse, som hun er glad for. Vi prøver at trøste hende i sengen og nogen gange lykkedes det og andre gange er vi nødt til at tage hende op. Hun falder hurtig til ro og accepterer fuldt ud, at det kan være enten mor eller far der kommer. Det ender med hun kommer med over i vores seng, når vi skal sove. Her ammer jeg hende og hun sover hurtig videre.
Mit spørgsmål går på om der er noget vi kan gøre i forhold til de mange opvågninger, andet end det vi gør nu?
Det hænger nok også sammen med mit andet spørgsmål. Hun har i en lang periode spist mange gange om natten, af og til hver 2. time. Derudover vågner hun også tit, grædende, klynkende. Det er som om hun ikke vågner helt op, men det hele foregår lidt i søvne, nærmest som om hun drømmer. Jeg prøver at trøste hende, ændre sovestilling, men nogen gange hjælper det kun at få mit bryst i munden.
Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af alle de opvågninger, det begynder at blive lidt hårdt og jeg synes også hun har nået en alder, hvor hun ikke behøver mad mere om natten. Vi har snakket om at flytte hendes seng ind på hendes eget værelse, hvor hun så skal sove hele natten og far tilbyder vand, indtil hun har vænnet sig til det. Vi er godt klar over, det nok ikke bliver helt uden protester, hvilket også er okay, vi er bare ikke tilhænger af lange grædeture nogen af os.
Vi har snakket om at hun skal have mad ved mig, når vi går i seng. Jeg synes at det er for langt et stræk fra kl 19.00 til næste morgen uden mad, når hun har været vant til at få meget om natten. Mangler nok egentlig svar på om det forsvarligt, det vi har planer om? Eller om der er andet vi kan gøre?
Jeg har også tænkt på at tilbyde vælling inden natten, så hun får noget der mætter godt. Hun er godt igang med skemad 2 gange om dagen og skal netop til og igang med det 3. måltid. Hun får det første måltid efter første lur og så igen til aften. Vi har forsøgt tidligere med morgenmad, men der er hun ikke rigtig sulten, da hun jo er fyldt rigeligt op fra natten. Ellers spiser hun rigtig godt. Resten får hun gennem amning. Jeg har forsøgt at ligge hende mere til om dagen, men det ændrede ikke noget i forhold til natten.
Glæder mig til at høre dit svar.
Venlig hilsen
- en træt mor