Svar: Søvn og væk fra brystet om natten
5. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som en rigtig god idé at flytte jeres datter ind på eget værelse om natten og så lade far tage over, når hun vågner og søger brystet. Rent ernæringsmæssigt behøver hun nemlig ikke mælk om natten mere og det er faktisk ret vigtigt at du får skåret hendes mælkeindtag betydeligt ned, da hun i forhold til sin alder skal øges i indtag af skemad.
Det er netop meget vigtigt i 7-8 måneders alderen at hun tilbydes mere og mere skemad, som tager udgangspunkt i familiens mad, flere gange om dagen. Det er vigtigt for at forebygge kræsenhed og spiseproblemer senere hen. Sundhedsstyrelsen taler faktisk om et kritisk vindue i denne alder:
"Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Så længe din datter får så meget og så hyppig modermælk som hun gør nu, så vi hendes interesse for rigtig mad ikke være så stor og på sigt er det problematisk for hendes trivsel.
Du skal derfor op på 3-4 måltider skemad dagligt og amningerne skal skrues ned til ca 4 amninger dagligt med den alder hun har nu. Det er helt okay at du ammer hende i søvn om aftenen, da hun falder fint til ro på denne måde og det er rigtig godt at du tilbyder hende brystet sen aften inden du selv går i seng, men midt nat bør hun ikke ammes. Du kan også overveje om det vil være bedst for jer at starte dagen med en portion havregrød og så amme om formiddagen eller om det er bedre at starte dagen med amning - det er forskelligt hvad passer familier og børn bedst.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. amning - det afhænger af hvordan hun sover, hvis hun nu sover til kl. 07, så kan det være bedre at stå op uden amning og så starte dagen med havregrød der.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos og frisk frugt at sidde med i hånden, også gerne lidt brødskorper eller lignende at sidde med selv. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 (uden amning hvis hun er ammet om morgenen, hvis hun ikke er ammet om morgenen, kan du amme hende her)
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller en middagsret du køber på glas. Ristede rugbrødsbjælker, brødskorper, agurkestave og lignende at sidde med i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur med en amning mellem 13-13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Sidde med lidt frisk frugt, - appelsinbåde, melon, moden pære, fersken, blommer osv. i hånden. Evt. amning - det afhænger helt af hvordan hun i øvrigt spiser - det er normalt ikke nødvendigt, men modsat hvis du så føler dig mere sikker på at hun har fået hvad hun behøver og derfor ikke behøver amme hende om natten, så er det okay at tilbyde hende brystet om eftermiddagen (dog i passende tid fra aftensmaden).
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det vil sige jeres sovs på grøntsagsmosen, ris som i boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat, indmaden af en frikadelle sammen med flødekartofler. Giv hende mad som er moset og mad som hun kan sidde med i hånden - det kan være kogte blomkål og broccolibuketter, agurkestænger og lignende. Vand af kop.
Evt. lidt frugtmos til dessert
Ammes eller tilbydes vælling inden natten kl. 19-20
Sen aften 23: Ammes når du selv går i seng
Nat 23/24-05/06: Så vidt muligt ikke amning
Hvis du følger ovenstående plan så er jeres forslag om at flytte hende og lade far tage over helt okay. Så er hun fuldstændig dækket ind og behøver ikke mælken om natten - og er hun tørstig kan hun tilbydes vand. Det er ikke forkert at lære hende at sove uden mælk om natten, det er derimod forkert at lade hende spise så meget mælk at det går ud over hendes øvrige indtag af mad...:o)
Far må putte hende, trøste hende, prøve at få hende til at sove, evt. tage hende op og vugge hende lidt, lægge hende igen osv. hvad der nu får hende til at falde til ro og sove uden brystet. Far kan give hende masser af omsorg nærhed og varme - og det er vigtigt at han gør det. Hun skal som I skriver jo netop ikke ligge og græde helt ulykkelig. Det er som I skriver sandsynligt at de første 2 nætter er de værste - for her vil hun naturligt savne brystet lidt mere, men allerede dagen efter vil hun så forhåbentligt spise lidt mere og således bedre kunne undvære brystet næste nat.. tingene hænger jo sammen og spiller ind på hinanden.
Det er nogle rigtig gode overvejelser I allerede har gjort jer, jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre i den rigtige retning. Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske