Svar: Hvorfor give børn mad i hænderne
5. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Karen
Tak for dit spørgsmål.
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Børn i 6 måneders alderen begynder ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder her at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde barnet noget mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling.
Håber dette giver lidt klarhed:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske