Svar: Ligge på maven, løfte hovedet og flyver med armene
5. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Det lyder som om at du har en helt normal og sundt udviklet pige og det er helt alderssvarende at hun nu ligger og "flyver" og pludselig ikke kan finde ud af at holde armene inde under sig.
Det er fortsat en rigtig god idé at du hjælper hende med at have arme og albuer under sin brystkasse, men når hun flagrer ud med armene, så er det jo også et udtryk for at hun forsøger at bruge sin krop, bevæge sig, dreje sig lidt omkring - hun sparker ganske givet også lidt med sin ben og fødder.
Det hjælper nogle gange at lægge en lille pude ind under brystkassen eller lægge hende på maven hen over ammepuden. Det er også en rigtig god idé at stille et spejl foran hende, så hun kan ligge og kigge på sig selv, når hun ligger på maven, så er det sjovere:o) Udnyt også pusletiden til at ligge hende på maven - her har I måske også mulighed for at sætte et spejl op eller du kan dreje hende så hun med ansigtet vender ud mod dig og du kan så sidde på hug foran hende, så hun kan se dig der.
Det vil være rigtig godt at lave nogle bevæge lege med hende, så I støtter hende i at bruge sig selv mere fysisk. Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Med den alder hun har nu, vil hun ganske givet også synes det er sjovt at studere dine hænder og fingre. Derfor kan du nu begynde at synge nogle af de gamle sange med fagter til. Det kan være Lille Peter Edderkop, Hjulene på bussen, Langt ude i Skoven osv. Der findes mange. Syng for hende og brug dine hænder foran hendes ansigt, så vil du se hvor hun studerer og prøver at følge med og måske hun snart vil forsøge selv at bruge sine hænder for at vise dig at hun gerne vil have du synger:o)
Tilsidst vil jeg lige sige at du naturligvis ikke skal være nervøs for sundhedsplejerskens besøg:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske