Svar: Op og ned på døgnet - jetlag
5. marts 2008
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Velkommen tilbage og dejligt at høre at det er gået så godt med at komme tilbage i vuggestuen osv.
Det er meget begrænset hvad I kan gøre her og nu med det jetlag jeres dreng har. Det tager tid at komme over og børn kan jo ikke som vi andre sige til sig selv at de skal spise på bestemte tider, forsøge at sove fordi det nu passer til det land man er i osv. - børn sover når de er trætte og spiser når de er sultne, sådan er det. Derfor er I nødt til at give det lidt tid.
Når man rejser på tværs af flere tidszoner og især når man rejser fra fra øst mod vest så er det helt normalt at få jetlag. Symptomerne er søvnbesvær, træthed om dagen, nedsat præstationsniveau og ofte også lidt maveproblemer. Jo flere tidszoner man passerer jo værre vil man ofte få det og det skyldes simpelthen at vores indre ur bliver ændret.
Det bedste I kan gøre er at forsøge at tilpasse jeres dreng til den almindelige rytme som han skal have herhjemme. Sørge for at han kommer i daginstitution, hvor han leger, spiser og sover som de andre børn, at han så vidt muligt er vågen når det er lyst og at det er helt mørkt, når I gerne vil have ham til at sove. Måske kan det være nødvendigt at købe et mørklægningsrullegardin til hans værelse, så der er helt mørkt...
Man kan godt behandle jetlag med medicin, men bør ikke bruge dette til børn. Man kan tage tabletter Melatonin som er det hormon der fremmer søvn. I stedet for at give jeres dreng medicin/hormoner, så tænker jeg at I i stedet kan forsøge at tilbyde ham fødevare som man ved stimulerer netop melatonin i hans krop og som derfor kan være med til at gøre ham mere rolig og søvne.
Man kan vælge fødevarer som indeholder stoffet tryptofan, der medvirker til dannelsen af serotonin som senere omdannes til melatonin.
Sådanne fødevarer kan være f.eks.: Banan, kalkun, tun, mandler, gedeost, Havregryn, Peanutbutter, skaldyr og et sojaprodukt som f.eks. tofu.
Nu er det naturligvis ikke meningen at du skal til at stå op om om natten og servere større retter, tun eller kalkunsandwich, men måske en banan og en kop mælk vil kunne hjælpe jer lidt videre. Det er helt okay at han i en periode vågner op om natten og har behov for dette, hvis han så derefter er i stand til at lægge sig stille og roligt ned igen - det er i hvert fald langt at foretrække fremfor at have en grædende dreng i flere timer.
Så når han vågner kl. 03, så må han have lidt tryptofanholdigt at spise, beroliges og puttes igen og så må I håbe at han sover lidt mere. Så må I stå lidt tidligt op og ellers så forsøge at holde en fast rytme om dagen, holde fast i at han sover på de hensigtsmæssigt tidspunkter og forsøge at holde fast i den rytme, som er den han normalt bør have.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske