Svar: Svært at finde ud af det der med skeen og hvad er søvnbehovet
5. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Cecilie
Det lyder som om at det er lidt for tidligt at begynde med skemad til din dreng og derfor synes jeg at du skal holde en pause i 1-2 uger før du forsøger igen.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Hos jer lyder det som om at din dreng synes det er spændende med den nye mad i munden, det er sjovt og det lyder også som om at hangodt kan kapere den mad, som han trods alt når at få igennem sit tarmsystem - men rent mundmotorisk er han ikke helt parat endnu.
Da jeg går ud fra at du tilbyder ham d-vitaminer på en ske, så tænker jeg at det vil kunne give dig et fingerpeg om hvornår han er parat. Når han begynder at åbne munden bevidst, når du nærmer dig med skeen og forsøger at forme sine læber, så er det passende at du forsøger med skemaden igen.
Det er helt normalt for hans alder at han har behov for flaske 6 og evt. 7 gange i døgnet. Han er vant til at spise ved brystet og brystmælken mætter ikke på samme måde som flaske. Derfor vil børn der bliver ammet normalt spise hyppigere end børn der får modermælkserstatning. Hans system har således indrettet sig på at spise lidt mindre af gangen og spise lidt hyppigere og det er sådan han stadig spiser.
Du kan forsøge om du ved at skifte ham undervejs i en flaskegivning kan få ham til at tage lidt ekstra, så han i stedet for kun at spise 120 ml måske en gang imellem kan spise 150-180. På den måde vil hans antal af flasker automatisk nedsættes. Dog tænker jeg også at hans samledes mælkeindtag på nuværende måde er helt okay og at du et eller andet sted også må tro på at han er i stand til at selvregulere.
I takt med at han begynder med lidt skemad så vil dette også komme ud over hans mælkeindtag, det vil være med til at mætte ham lidt mere og vil derfor også på sigt bevirke at antallet af flasker sættes ned. Hvis dette ikke sker, så kan man overveje om man skal tilbyde ham en anden type erstatning - f.eks. tilbyde et par flasker af type 2 eller tilbyde lidt mere vælling - fordi det kan mætte lidt mere end type 1 normalt gør.. igen er der dog også nogen, som ingen forskel mærker - så garanti kan jeg desværre ikke give dig:o)
Med hensyn til de kortere lure om dagen så hænger det sammen med at han nu har en alder, hvor han gerne vil følge lidt mere med i hvad der sker. Det er sjovt at følge med storesøster, blive underholdt af hende og han nyder al den opmærksomhed han naturligt også får når han er vågen. Tiden skal ikke soves væk, men skal bruges på underholdning og fysisk stimulation. Så længe han trives og virker glad, ikke græder hele dagen og sover fint om natten, så er det ikke noget problem med de korte lure. Det er som du skriver håbløst at trave med ham i flere timer mod at han kun sover 45 minutter - det bliver I begge kun frustreret over!
Det er rigtigt at der sker mange ting med kroppen når vi sover. Vores blodtryk, puls, vejrtrækning og temperatur falder, vi er rolige og afslappede, men hormonproduktionen stiger og det er her især væksthormoner, stofskiftehormoner og kønshormoner. Det er derfor man siger at vi og børnene har brug for at sove - det er når vi sover at vi vokser, bliver klogere at kroppen bygges op.
Når det er sagt, så er det også vigtigt at du ved at børn sover anderledes end voksne, børn har f.eks. meget mere drømmesøvn end vi voksne har og børn gennemgår søvnfaserne meget mere hurtigt. At din dreng således kun sover en lille times tid af gangen i løbet af dagen kan således godt være nok til at han kommer igennem de søvnfaser han har behov for og om natten sover han jo rigtig fint - ca fra kl. 20 til 6-7 om morgenen.
Han sover altså 10-11 timer om natten, naturligvis afbrudt af at få mad og sover så måske 3 timer om dagen - nogle dage lidt mere, andre dage lidt mindre og det er helt okay, så længe han trives og sådan lyder det. Det er ikke langt fra det gennemsnitlige søvnbehov i hans alder. Det er sådan at børn hele tiden veksler mellem let og dyb søvn og det er således ikke sådan at han ikke får dyb søvn eller når at få sin drømmesøvn, selvom han sover kortere tid. Det behøver du altså slet ikke gå rundt og bekymre dig omkring:o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske