Brev:
Ammes igen fuldt ud efter sygdom
5. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Ammes igen fuldt ud efter sygdom
Kære Helen
Jeg har brug for et godt råd. Det handler om overgangen til almindelig kost.
Vores søn er 7½ måned gammel. Vi introducerede ham så småt for grød og mos, da han var omkring 5 måneder. Han var ret uinteresseret i begyndelsen, men efter en måneds tid spiste han 2-3 måltider. (kartoffelmos med gulerod, avocado, blomkål og frugtmos og lidt grød) Han var især glad for kartoffelmos med grøntsager, som han kunne spise en god portion af om aftenen. Han kunne godt virke uinteresseret de første 8-10 bidder og så pludselig blive helt ivrig efter næste bid, når han havde vænnet sig til smagen (igen).
For cirka en måned siden fik han en slem omgang astmatisk bronkitis og lungebetændelse. Han fik Nes-spacer med medicin i fire-fem gange dagligt plus pencillin tre gange om dagen, som vi måtte sprøjte ind i munden ham. Han kunne knap holde pencillinen, (imacilin med karamelagtig smag) i sig, han væmmedes ved den og kastede op og spyttede den ud mange gange. Det var virkelig synd. I forbindelse med at han var syg, har han mistet interessen for ske-mad fuldstændig. Han vil slet ikke have, at vi stikker noget op til hans mund.
Han vil gerne selv sidde med en ske og sutte på den, men vil ikke have mad på den. Han vil også rigtig gerne sidde med et stykke agurk uden skræl fx, men han har tre tænder i undermunden og 1½ i overmunden, så han får bidt nogle store stykker af, som han får galt i halsen. Så jeg sidder med hjertet helt oppe i halsen, når han gør det. Jeg kan virkelig ikke lide det, for jeg er bange for, at han skal kløjs i det.
Lige nu er han snotforkølet, men der har lige været fire-fem dage mellem de to omgange sygdom, hvor han gerne har villet spise små stykker bondebrød med smøreost, som jeg gav ham. Det afviser han nu. Måske fordi han er forkølet?
Jeg er ved at blive en smule desperat over at amme en snart otte måneder gammel dreng fuldt ud. Han virker dog ikke, som om han taber sig eller er sulten eller noget. Der er masser af mælk. Han har hele tiden været stor og vejer 9-10 kilo. Men jeg vil gerne have, at han skal have nogle grøntsager og i det hele taget opleve glæden ved rigtig mad.
En anden helt praktisk ting er, at jeg skal tilbage på jobbet 1. maj, hvor min mand tager de sidste tre måneders barsel. Men det nytter jo ikke noget, hvis vores dejlige søn kun kan spise fra mors bryster, der befinder sig 25 km. væk.
Hvad gør jeg? Har du nogle tips til hvad jeg kan give ham at sidde med, som han ikke kløjs i?? Jeg har tænkt på skorper, men dem kan han jo også vriste bidder af og det er vel værre med en skorpe i halsen end et stykke agurk?
Hvornår er han motorisk klar til selv at sidde med maden og proppe den i munden? Kan jeg nu begynde at give ham små kartoffelstykker, ris, frikadelle og den slags? Resten af familien (mor, far og storebror på tre år) drikker indimellem smoothies (frosne bær, banan, sirup, juice eller mælk), som han er meget interesseret i – må han få det?
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Bedste hilsner
Mamamirakuli