Svar: Ammes igen fuldt ud efter sygdom
5. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mamamirakuli
Det er sådan at sygdom ødelægger alt - sovevaner, spisevaner osv. og det kan tit føles som om at man bliver sparket tilbage til start igen. Jeg kan godt forstå du føler det frustrerende, især fordi det jo så presser på i den anden ende, - han skal jo lære at leve af andet end brystmælk, når du skal begynde at arbejde.
Heldigvis har din dreng jo en alder nu, hvor han må få rigtig meget forskelligt og det er super godt at han har en naturlig nysgerrighed og gerne vil putte i munden. Det kan godt være at han har en aversion mod skeen og nogle gange hjælper det at tilbyde en anden type ske - en anden farve, en anden form, et andet materiale fordi den ske ikke forbindes med den medicin han har fået osv. En anden mor var så opfindsom at hun lavede en agurkeske, - skar en ske ud af agurk og brugte den i en overgang...:o)
Jeg tænker at det er vigtigt at I får en helt fast struktur på dagen, det vil sige helt faste tidspunkter at spise på og en fast rytme omkring det. Det gør ikke noget at han kun spiser 5 skefulde, det er vigtigt at fokusere på genkendeligheden og ikke indtaget. Selvom det ikke er meget der glider ned hver gang, så synes jeg altså at du skal tilbyde ham mad 4 gange dagligt, som er passende for hans alder og han skal have både moset mad og mad i stykker.
En fast plan for dagen giver genkendelighed og vil dermed godt kunne få betydning for hans indtag af skemad. Det at sidde ved bordet osv. på fast tid, kan gøre at han stille og roligt vender sig til hvad det er der foregår og vil gøre at han begynder at spise mere. Det er altså vigtigt at skabe rutiner som på sigt giver genkendelighed og dermed gør spisesituationen tryg igen.
Du kan købe mad fra glas og du kan give ham hjemmelavet mad. Han må få det hele - gerne små brødhapsere (du kan give ham små stykker af hjemmebagt bolle), du kan give ham små stykker af indmaden af en frikadelle, en kartoffelbåd, en kogt kartoffel, en kogt blomkål eller broccolibuket, du kan give ham ris, pasta (lasagne, pastaskruer osv obs. glutenindholdet), sovs af forskellig slags. Giv ham det samme som I får og sørg for at noget er moset og andet er i stykker.
Jeg har set børn helt ned i 7 måneders alderen spise med en gaffel og det kan du også forsøge - putte på og lade ham selv føre til munden. Jeg har naturligvis også set børn som i 9 måneders alderen endnu ikke kunne dette, men det er da et forsøg værd. Ellers kan du give ham med dine fingre og du kan også lade ham selv forsøge sig med fingrene - det går tit helt fint.
Netop lidt hjemmebagt bolle er godt i forhold til de hårde skorper nu hvor han har tænder og nemt bider et stykke af. Gode boller kan være havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du må også gerne lade ham smage lidt smoothies en gang imellem det kan jo gøre det ud for den frugtmos han måske ellers skulle have haft med ske - han må naturligvis ikke få honning osv. men de ting du nævner er umiddelbart helt okay.
Så mit råd til jer, er altså at du forsøger at appellere til hans lyst til mad netop ved at tilbyde ham det, som han ser I andre spiser. I skal spise til helt bestemte tider og han skal forbinde det at spise med noget rart og hyggeligt. I skal have nogle helt faste ritualer omkring måltiderne, så det giver genkendelighed og dermed på sigt bliver trygt for ham igen.
Jeg håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske