Svar: Madvaner og søvn
6. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Tak for dine pæne ord til mig og min brevkasse:o)
Det lyder som om at din dreng trives rigtig godt med modermælk og nyder at blive ammet. Det lyder også som om at du er rigtigt glad for amning og ønsker at bibeholde denne.
Tidspunktet for hvornår man skal begynde at give barnet noget andet end modermælk afhænger af mange faktorer. Et signal til at barnet er ved at være klar til anden mad kan være at barnet begynder at spise mere hyppigt og at en øgning af ammefrekvens ikke øger mælkemængden tilstrækkeligt. Det er dog også vigtigt at barnet derudover er parat.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Alt efter hvor gammelt barnet er når man vælger at tilbyde noget andet end modermælk, kan man vurdere hvad der vil være hensigtsmæssigt at begynde med.
Det er korrekt at man kan købe eller lave vælling. I princippet er der intet i vejen for at du køber en industriel vælling, det laves som modermælkserstatning og gives på flaske. Vælling er det der hedder tilskudsblanding og det betyder at det kan give som tilskud til f.eks. brystmælk, men det betyder samtidig at vælling ikke er noget barnet behøver få - faktisk kan nogle børn springe vællingen over og gå direkte til grøden som skemad.
Fordelen ved vælling er dog at det indtages af en flaske, barnet sutter og beroliges ved dette samtidig med at barnet indtager en ret stor mængde. Vælling og modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk gør og derfor vil børn der får bryst ofte spise hyppigere end børn der får flaske. De undersøgelser jeg kender til viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.
Vælling er samtidig ofte en lidt blidere overgang for barnets mave end grød eller mos er det. Selvom vælling i princippet er det samme som en tynd grød, så er det lettere for barnet at fordøje vællingen end det ofte er at fordøje en stor mængde grød. Vælling anbefales derfor ofte til natten, fordi det giver barnet en mæthed og gør at barnet sover et lidt længere stræk, hvor skemaden, opstarte med grød og mos anbefales i løbet af dagen. Alt for meget skemad inden sengetid kan gøre at barnet sover mere uroligt - tarmene arbejder på højtryk med at nedbryde føden og derfor kan skemaden give mere urolige nætter, hvis det gives inden sengetid og det var jo ikke de man ønskede at opnå...:o)
Din mælkeproduktion vil naturligt blive påvirket når du begynder at tilbyde dit barn andet mad. Det er uanset om det er vælling eller skemad. I begyndelsen vil du amme som du plejer, men i takt med at han begynder at spise mere og mere vælling eller grød, så vil din mælkemængde nedsætte sig så det passer til hans behov. Det betyder at din mælkeproduktion naturligt nedsættes men det er ikke ensbetydende med at den stopper.
Når din dreng er parat til at få anden mad end modermælk, så er det netop blandingen af de to ting, som sikrer ham hans næringsbehov. Han vil altså ikke altid kunne leve kun af modermælk, selvom det er godt og indeholder rigtigt gode ting, så vil han have behov for noget andet og mere. Vælling har et højere indhold af energi, protein og mineraler - en mængde som barnet i princippet ikke behøver for at vokse, så det er faktisk ikke sådan at vælling indeholder for lidt, men faktisk indeholder det lidt ekstra næring.
Med hensyn til hjemmelavet vælling og grød, så kan du malke ud eller du kan bruge helt almindelig modermælkserstatning - pulver eller brik. Efter 4 måneders alderen er der ikke problemer i forhold til allergidisposition og almindelig modermælkserstatning og du vil jo også fortsat amme.
Hvor hurtigt man går frem afhænger helt af barnet. Hvis man begynder allerede når barnet er 4 måneder gammel, så vil overgangsperioden vare længere tid end hvis man først begynder når barnet er 6 måneder gammel. Man er nødt til at gå lidt langsommere til værks, når man starter meget tidligt, hvor man ved 6 måneders alderen kan gå betydeligt hurtigere frem.
Hvis I vælger at starte med en flaske vælling inden natten, så må I se hvorvidt den har nogen effekt. I alderen 4-6 måneder bør man ikke give mere end 2 flasker vælling dagligt (400ml). Hvis I vælger at starte med skemad, så anbefaler jeg at man starter med 4-5 tsk. og øger langsom over nogle dage. Når barnet er i stand til at spise en lille dl. og det går fint - barnet kender teknikken, maven fungere osv. så øger man til 2 gange dagligt. Det er således bedre at tilbyde barnet 3/4 dl. grød/mos 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt. Både fordi det giver større fødevarevariation, men også fordi det jo giver plads til brystmælken efterfølgende, som jo fortsat er meget vigtigt og stadig de næste måneder vil udgøre barnets hovedindtag.
Vand tilbydes normalt sammen med skemaden af en kop eller et lille snapseglas. Det er rart at få lidt at drikke samtidig med at man spiser skemad og det er en god øvelse for barnet at lære at drikke lidt vand.
Hvad der er bedst for jer at starte med og hvornår det er tiden er helt individuelt. Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre til at finde ud af hvad der passer bedst til jer.
Med hensyn til søvn så lyder det som om at han sover rigtig godt om dagen og det er helt normalt at han sover bedst hjemme, i barnevognen - i trygge omgivelser og har svært ved at falde til ro, når I er ude. Da han sover rigtig godt i sin barnevogn vil det være godt hvis du kan tage denne med, når I er nogen steder, så han kan blive puttet som han plejer, også selvom I er ude, besøger dine forældre eller andre.
Han har en alder nu, hvor han begynder at interessere sig mere for verden og nu skelner mere og mere tydeligt mellem om han er ude eller hjemme, om han er i mors favn eller hos en anden. Derfor er det helt naturligt at han har svært ved at finde roen, når han er et fremmed sted. Det er rigtigt at nogle børn kan slæbes rundt og sove hvor som helst, det er dog de færreste der har det sådan og som forældre er man til en vis grad nødt til at følge barnets rytme og barnets behov.
I takt med at han begynder at få anden mad, så vil I dog også få en anden rytme for dagen - det er vigtigt at maden gives på samme tidspunkt i løbet af dagen, så han på sigt lærer at der er morgenmad, frokost og aftensmad - dagen har en naturlig rytme både hvad angår tidspunkter at spise på og tidspunkter at sove på. Han vil også begynde at sove lidt kortere tid om dagen, være mere vågen og tingene ændrer sig således hele tiden. Derfor vil du på sigt også få mere overblik over hvordan en dag ser ud, der vil være mere rutine og det er derfor også lettere at planlægge sin tid, finde ud af hvornår det passer bedst at gå ud osv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske