Svar: Mælk nok? - 8 mdr.
6. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det vil være rigtig godt, hvis du kan få din datter til at drikke modermælkserstatning, nu hvor hun ikke ammes mere. Det er vigtigt at komælk ikke udgør hele hendes indtag, så længe hun er under 12 måneder og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan få så meget mme i hende som muligt. Hvis hun får 400ml mme dagligt, så er hun dækket ind i forhold til jern. Ellers skal du tilbyde hende jerntilskud ved siden af.
Du kan give hende kold eller lun mme af en kop, du kan også forsøge med vælling for at se om hun bedre kan lide smagen af det. Da hun ikke bruger flaske, kan du overveje en tudkop, som måske vil gøre at hun drikker lidt mere end du kan få hende til at en kop. Øvelse gør jo mester.
Det vil også være rigtig godt at du tilsætter mme i maden som nu, så du på den måde får lidt ekstra mme i hende.
Du kan tilbyde hende ost, sovs, mælk på maden, lidt tykmælk eller A38 med lidt frugtmos om eftermiddagen for at få lidt ekstra mælkeprodukt i hende. Men som udgangspunkt er det bedst at hun fortsat får mme indtil hun er et år og så længe hun er under 9 måneder bør hun få mere mme end komælk/komælksprodukt.
Med hensyn til at kravle, så varierer dette rigtig meget. Nogle børn kravler allerede i 6 måneders alderen, andre ikke før de er 12 måneder gamle og nogen springer kravlestadiet helt over.. Gennemsnitligt vil jeg mene at de fleste børn begynder at kravle i 8-9 måneders alderen.
Det er en forudsætning for at kravle at barnet ligger på maven så meget som muligt. Det er i maveliggende stilling at barnet får styrke i ryggen og begynder at kunne sidde og begynder at kunne komme op på alle fire og stå og rokke. Det er fra den rokkende stilling at barnet begynder at kravle. Derudover har børn brug for at blive tumlet med, de har brug for at blive svunget, gynget osv. Det er med til at stimulere deres balance center og er således med til at fremme deres motoriske udvikling.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske