Svar: Nægter morgenmad
6. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Lise
Jeg synes det lyder positivt at Emma er begyndt at spise mere i løbet af dagen og at I nu også forsøger med lidt mere af jeres mad.
Spørgsmålet er om hendes lille krop måske går lidt i dvale om natten og morgenen - man kan jo godt vende sig til ikke rigtig at spise særlig meget og derfor til ikke rigtigt at føle sult. Derfor tænker jeg om det måske ville hjælpe, hvis I startede dagen med lidt modermælkserstatning - måske bare 100 ml, som ville stimulere hendes blodsukker og få hendes forbrænding lidt igang og hun så måske ville spise mere, når hun til formiddag så blev tilbudt en gang grød.
Jeg ved godt at du tidligere har skrevet at med en flaske om morgenen spiser hun ingenting, men det afhænger vel af tidspunkt og mængde og hvornår morgenmaden serveres derefter...?
Jeg tænker også at I fortsat skal tilbyde hende mad som I andre spiser, give hende ½ bolle med smør, ost og lignende som hun kan sidde med i hånden. Det er fint at starte med lidt grød, men så supplere med lidt håndmadder efterfølgende.
Det vil sige at du om morgenen f.eks. kl. 7 hvor hun vågner, starter med at få ca 100ml mme og kl. 9.30 får hun så sin grød med lidt frugtmos eller hvad det nu er og så ½ bolle med smør at gnaske lidt i.
Jeg vil foreslå dig at forsøge med lidt hjemmelavede havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Bagefter kan hun fortsat få sin flaske inden formiddagsluren, hvis det er nødvendigt for det samlede mælkeindtag, men du skal begynde at se på hvor meget mælk hun samlet drikker. Det er vigtigt at hun fortsat får mindst 400ml mme for at hendes jernbehov bliver dækket, men hun må modsat heller ikke få meget mere. Normalt vil mellem 400-600ml mme dagligt være nok til et 8 måneders barn - svarende til ca. 3 flasker i døgnet, afhængigt af hvor meget hun drikker i hver flaske.
Det er vigtigt at hun ikke får så meget mælk at det tager pladsen og lysten til den egentlige mad. Så måske 100-150ml mme inden midnat, 100ml om morgenen og så først mme igen til aften, hvor hun så drikker 200ml... Bare en tanke I kan overveje.
Det er helt rigtigt set at hun har behov for at komme af med noget afføring inden hun har lyst til at spise. Mange børn er faktisk meget følsomme omkring dette, det er helt utroligt hvad mavefunktionen betyder for deres velbefindende og lyst til mad. Det er derfor jeg går så meget op i at de små maver skal holdes igang..:o) Der er ganske givet en sammenhæng der, når du fortæller at hun spiser bedre, når hun har lavet i bleen.
Med hensyn til vægtøgning, så er det dejligt at høre at du bruger Livets bog - det er de nyeste kurver som findes, du finder der - udarbejdet af WHO i 2006 og dem kan du regne fint med. 8 kg til et 8 måneders barn lyder helt fint - naturligvis afhængig af hvor lang hun er og hvordan hun i øvrigt har taget på:o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske