Svar: Undvære mor
6. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Det kan godt virke helt uoverskueligt at skulle starte på arbejde, at overskue hvordan det rent praktisk skal lade sig gøre at komme ud af døren om morgenen og så alle overvejelserne omkring din datters indtag af mad osv. i løbet af dagen osv.
Tit så går det dog rigtig fint og de fleste børn har det rigtig godt i dagplejen og vender sig hurtigt til de nye rutiner der er der, så prøv at lade være med at tage bekymringerne på forskud.
Det vil være helt relevant med skemad 3 gange dagligt med den alder din datter har og da det er i tidsrumme 8-14 at hun skal passes, så vil du fortsat kunne tilbyde hende brystet tidlig morgen, eftermiddag og aften. Selvom hun skal undvære brystet om formiddagen og inden middagslur, så vil hun altså godt kunne få sit behov for bryst dækket stadigvæk.
Det er dog også sådan at hendes mælkeindtag fortsat vil være forholdsvis stort med den alder hun har og det at sutte, falde i søvn på den måde synes mange børn jo er dejligt. Derfor kan du give hende en flaske og noget modermælkserstatning med i dagplejen for en sikkerhedsskyld - måske dagplejeren har held med at give hende det, fordi det er en helt ny situation. Det kan også være hun ikke kan og så må du amme det ekstra når du og din datter er sammen.
Det er udmærket med en nogenlunde fast plan for dagen. Det vil være fint at du nu forsøger at få en nogenlunde rytme for dagen, som også passer med den rytme dagplejer har. En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes, sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop. Du må overveje om hun skal have det hjemme inden I tager af sted eller om hun skal have morgen mad hos sin dagplejer - hvad der passer bedst ind i jeres dagligdag.
Formiddag 9.30: Frugtmos eller lidt frisk frugt, vand eller mme af kop (eller flaske)
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Får lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende at sidde med i hånden
Puttes til middagslur ca kl. 13, kan igen tilbydes lidt mme af en kop eller flaske, hvis hun har behov og lyst til det
Eftermiddag 15.30-16: Ammes, det er en dejligt måde for jer at mødes på
Måske vil hun have behov for at powernapper lidt her, det afhænger helt af hvor meget hun sover til de to andre lure. I overgangsfasen med pasning vil hun sandsynligvis også være mere træt, men ellers vil hun måske kunne begynde at springe denne lur over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Kan få lidt grøntsagsmos med indmaden af en frikadelle, kan få lidt ris, lidt sovs osv. og må igen gerne få lidt brødskorper eller lignende at sidde med selv. Evt. lidt frugtmos til dessert. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19-19.30. Tidspunktet afhænger meget af hvorvidt hun har sovet sen eftermiddag eller ej.
Sen aften 23: Ammes
Nat 23/24-05/06: Kan begynde at undvære amning. Naturligvis afhængig af hvor meget mælk det lykkes jer at få i hende i dagtimerne - om hun drikke mme af en kop, flaske osv. Ellers er det naturligt, hvis hun om natten søger brystet lidt ekstra.
Jeg håber min plan viser dig hvordan en dag kan se ud, både med hensyn til mad, søvn osv. og at du hermed er hjulpet videre på vej. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske