Svar: Mælk om natten - 18 mdr.
6. marts 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Sonja
Det er rigtig vigtigt at du stopper med at tilbyde din datter mælk om aftenen nu. Hun er så gammel at hun ikke har behov for mælk hverken kl. 23 eller kl. 04. Hvis hun vågner og er tørstig kan hun tilbydes vand af en kop.
Jeg får fornemmelsen af at hun stadig får sutteflaske og den er du nødt til at fjerne. Det er meget vigtigt at hun ikke længere tilbydes flaske med den alder hun har - hun indtager alt for store mængder mælk på den måde og det tager pladsen og lysten til anden mad. Det er derfor ikke længere det bedste for hende at få mælk på flaske, men vil være helt fint at give hende en kop mælk inden hun skal sove og hvis hun så vågner om natten, så kan hun få en tår vand.
Hun er så gammel nu at du godt kan forklare hende at noget er slut. Tag hende med i processen med at flaskesutterne skal smides ud, så dur flaskerne ikke mere og der bliver naturligvis ikke købt nye sutter. Sæt dig i stedet hos hende, giv hende en godnathistorie, når hun skal sove - en kop lun mælk en overgang og evt. en banan er også helt okay, men som sagt er flasken slut.
Sutten har hun stadig brug for, de fleste børn bruger sut til de er 3-4 år. Det er dog meget vigtigt at hun kun bruger sutten når hun skal sove og en gang imellem som trøst, når hun er ked af det. For meget brug af sut kan skade hendes tænder og hendes sproglige udvikling. Sutten er derfor kun til brug, når man skal falde i søvn.
Hvordan man kommer væk fra sutten, når det bliver aktuelt er meget forskelligt. Nogle børn siger selv fra, glemmer simpelthen at spørge efter den når de skal sove, mister stille og roligt interessen for den. Andre forærer den til julemanden, en bedstefar eller hænger den på et suttetræ hos tandlægen eller i storcenteret - der er suttetræer forskellige steder.
Hvis du forsøger at holde sutten til kun at blive brugt, når hun skal sove og hvis hun en gang imellem er meget ked af det, så bliver det lettere med tiden at få sutten væk igen og det kan sagtens komme til at gå helt uden problemer.
Hos jer lige nu er det altså ikke sutten du skal arbejde på at få væk, men derimod sutteflasken og mælken om natten.
En plan for dagen til et barn i din datters alder, hvor hun bliver godt dækket ind med mælk, men samtidig også har plads i maven til at spise andre ting, kan se således ud:
Morgen: Havregrød med mælk, mælk af kop (letmælk)
Formiddag: Bolle med smør, lidt ost, frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og meget gerne rester fra aftensmaden. Det kan være kogte grøntsager, det kan være et kyllingelår, en pølse, lidt lunede pastaskruer, en frikadelle osv. Det er en god idé at servere lidt grøntsager til frokost hver dag. Vand af kop.
Eftermiddag: Yoghurt, en bolle eller lignende, frisk frugt eller bær
Sen eftermiddag: En tallerken med lidt forskelligt grønt, som hun kan spise lidt af efter lyst.
Aften: Det samme som I spiser som udgangspunkt. Hvis hun gerne vil have mad med ske, fordi hun er lidt træt om aftenen, så mos kartofler og sovs, så det er det, hun spiser på den måde og hjælp hende lidt. Giv hende også ris med lidt sovs så også dette kan spises let. Find balancen mellem at hjælpe hende, hvis hun er træt og lade hende spise selv, hvis hun vil det. Der skal således være mad som er moset lidt og mad som er i stykker. Hun kan sagtens selv spise med både ske og gaffel med den alder hun har, men tit vil hun måske stadig foretrække at bruge fingrene... Hun kan få lidt frugtgrød med mælk som dessert. Mælk af kop.
Puttes til natten med en kop mælk og evt. en banan og så en godnathistorie.
Sen aften og nat: Kan få vand hvis hun er tørstig, men skal ikke længere tilbydes mælk på disse tidspunkter.
Det kan sagtens være at hun protesterer, det er jo en vane hun har haft længe - at behøver mælk om natten og det tager tid at komme væk fra det. Men det er vigtigt at hun ikke får mælken om natten mere, simpelthen fordi det går ud over hendes øvrige indtag af mad og hun skal have rigtig mad nu med den alder hun har. Ellers går det ud over hendes trivsel. Det er derfor nødvendigt at stoppe med mælken og evt. tilbyde lidt vand... selvom det kan være lidt hårdt:o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske