Brev:
Kronisk søvnunderskud
6. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kronisk søvnunderskud
Kære Helen,
Må simpelthen skrive igen og håber du kan gennemskue hvad der går galt for os...
Min datter (6,5 mdr) og jeg er i kronisk søvnunderskud hun vågner fortsat ml 3-8 gange om natten af og til bruger jeg op til 1½ time for at få hende til at sove videre... Jeg er så udmattet og orker det ikke mere... Jeg har så let til gråd og kan ikke overskue dagligdagen fordi om dagen vil hun heller ikke sove mere end halve timer...
Min mand er på banen det han kan men det er simpelthen ikke nok og jeg har ikke familie og venner der kan aflaste... Har læst Elizabeth Pantley faktisk 3 gange og og brugt det jeg kan og det har hjulpet mig til at få hende i seng lidt tidligere ml 20:00-21:00 men stadig med en masse gråd og det er hårdt fordi vi ender næsten altid med at vugge hende i søvn og det holder ikke i længden... Vi som forældre er også kede af at hun bliver så ked af det når hun skal sove fordi det skal gerne være rart at komme i seng....
Jeg er begyndt at tænke på at bruge "godnat og sov godt" eller bare principperne i den, men min mand er ikke så med på ideen men jeg har alvorligt brug for at få mere sammenhængende søvn og vores pige må lære at falde i søvn i sin seng og ikke i vores arme...Jeg selv har spændningshovedpine hver morgen, hjertebanken og har det generelt fysisk og psykisk dårlig pga min søvnmangel....
Det gør også ondt at se hende gnide sig i øjnene konstant og med mørke rande under øjnene. Jeg har fået indført et putteritual efter Pantleys ideer men har også i processen opdaget at vores pige har store problemer når hun skifter søvnfaser hun kan ikke finde ud af at sove videre og jeg har gjort ALT, vugget hende, aet hende, puttet hende med sut, skiftet stilling, spillet beroligende musik, brugt naturlyde, kørt med barnevognen lagt mig med hende så hun opdager jeg er der når hun vågner og jeg synes det er umuligt at få hende til at sove en god middagssøvn som jo efter Pantley har stor betydning for nattesøvnen.
Jeg er lige startet med at give 4 måltider frem for 3 og har fået anbefalet at putte mere fedt i den hjemmelavede mad før puttede jeg ca 1 tsk pr 100 gr... Jeg tilbyder også MME ca ½ time efter måltiderne for at sikre mig hun både får væske nok men selvfølgelig også så hun bliver ordentlig mæt og ikke søger bryst/flaske om natten. Hun udvikler sig fint har lært at sidde, forsøger at kravle vender sig fra mave til ryg og nogle gange den anden vej den er jo sværere, hun øver sproget og er generelt glad og tilfreds pige og rigtig selskabspapegøje...
Vi har dog bemærket at hun er meget sensitiv for lyde bliver nemt forskrækket og lidt utryg når andre børn råber for højt. Hun spiser godt men jeg tør ikke give hende agurgestave eller brødbjælker som du anbefalede fordi hun fejlsynker ofte i noget så simpelt som havregrød men jeg mistænker også at det skyldes trætheden og måske nedsat koncentrationsevne. Jeg tror tænderne er på vej det klør hvertfald meget for tiden og hun savler meget og elsker sin bidering....
Synes vi har fornuftig plan for dagen nu 2 gange mos, 2 gange grød, frugtmos og MME tilbydes efter hver måltid afviger egentlig ikke så meget end det jeg har fremsendt tidligere kan putte hende ml 20:00-21:00 som sagt med en masse protest og så vågner hun et par gange de næste 2 timer med gråd igen indtil ca 22:00 hvor hun endelig overgiver sig til søvnen og fra ca midnat starter nattehalløjet... Er forresten klar over at skelne ml sovelyde og hvornår hun reelt er vågen efter jeg har læst Pantley.....
Jeg er virkelig i krise og det fylder ekstremt meget i mig at hun sover så dårligt synes jeg har været meget tålmodig men jeg har ikke sovet en hel nat siden december eller bare om ikke andet 4-5 timer i træk ville være luxus... Hun græder ikke altid med tårer når jeg lægger hende om aftenen så jeg tænker nogle gange om hun er så klog nu at hun ved hun bliver taget op hvis hun protestere længe nok eller hvad?
Mange har anbefalet at vi prøver Godnat og sov godt men vi vil ikke det skal skade hende på nogen måde.... Så hvad siger du sammenlagt får hun ml 10 - 14 timers søvn i døgnet men meget afbrudt så hun ligger tæt op ad det normale, kvaliteten er bare dårlig... har du iøvrigt nogle forslag til hvordan vi skal lægge hende om aftenen og undgå gråden ?
Hilsen
en meget meget træt mor