Svar: Kronisk søvnunderskud
6. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan godt høre at overskuddet er minimalt hos jer i øjeblikket og min umiddelbare tanke er om I forældre ikke kunne skiftes til at tage en nat - f.eks. i weekenden eller i påsken. Da jeres datter får flaske, så vil hun jo kunne tilbydes denne, behøver i øvrigt ikke længere mælk midt om natten og den af jer som så ikke har vagten ville så kunne få nogle sammehængende timer.
Hvis det er dig der skal sove og far der skal tage over, så vil hun måske protestere over det. Men stadig vil det jo være bedre end at bruge "godnat og sovgodt" og lade hende ligge og græde, far vil jo kunne nusse hende, kærtegne hende, vugge hende, berolige og betrygge hende, så hun på den måde ikke vil være alene, men få den tryghed hun beder om.
Netop i den alder som din datter har nu, sker der rigtig meget med hende. Hun bliver måske sur når hun skal skiftes, hun virker mere pylret og svær at aktivere og stille tilpas, hun kræver generelt mere opmærksomhed og generelt virker det rigtig svært at finde balancen imellem at give hende stimulation og aktivitet og så lade hende være og forsøge selv - det føles som om at hun bliver frustreret uanset hvad du gør...
Det gør naturligvis at du føler dig endnu mere udmattet og træt, for du er på 24 timer i døgnet, du får ondt i maven, får spændingshovedpine, føler du har svært ved at slappe af osv. Helt naturligt fordi du faktisk aldrig har et øjeblik for dig selv.
Måske er du også bekymret for at der er noget galt med jeres datter, får hun nu sovet det hun behøver, hvad betyder hendes søvn for hendes vækst og udvikling, hvorfor er det hele så svært, gør du noget forkert eller er det hende, som er anderledes end andre børn...
Og så bliver du måske irriteret fordi du et eller andet sted føler at hun jo ikke har grund til at være så omklamrende og svær at få til at sove, hvorfor kan hun ikke bare... Det er bare så anstrengende!
Og hvorfor skriver jeg så det til dig, jo fordi det handler om den udviklingsfase din datter går igennem lige nu og du er bestemt ikke den eneste mor, der synes at den her alder er rigtig svær at komme igennem.
Nogle gange er løsningen også at få andre til at tage over en nat, simpelthen få en bedstemor eller lignende til at være der og I kan tage væk - være sammen som par. Måske tænker du at det går aldrig, hun er alt for lille til at blive passet og du vil ikke byde hverken hende eller andre, at skulle tage sig af hende, når hun er så ked af det og når det hele er så svært.. men nogle gange er det nødvendigt at gøre det. Nogle gange så er det godt at komme væk, få lov til at være par og ikke kun forældre, få lov til at få en hel nats søvn.
Og så er det faktisk også meget sundt at savne hende, det er en vigtig følelse i alt det besværlige, det bekymrende og det irriterende - at savne hende er faktisk vigtigt - og det ved jeg du ville gøre, helt vildt!
Derudover tænker jeg at din datter faktisk har det meget godt, hun spiser fint, får sin mælk og hun sover også mellem 10-14 timer - hun har det altså umiddelbart okay, det er jer forældre som har svært ved at holde til det (og det forstår jeg godt). Men det jeg vil sige er, at du måske skulle prøve at glemme lidt om søvn og regler i forhold til dette og så i stedet forsøge at putte lillepigen om dagen når hun viser behov for det.
Hun er rigtig god igang motorisk, bevæger sig flot og kan allerede sidde nogenlunde stabilt - det er super fint. Start med at sætte hende i barnevognen, lad hende sidde op, nyde verden, kigge ud. Og først når hun bliver træt og er parat, så lægger du hende ned og lader hende sove. Der er ingen idé i at gå rundt med et grædende barn, som bare ikke kan falde i søvn og du må sige til dig selv at hun sover når hun er træt. Du kan ikke holde til det andet i længden og du har forsøgt at finde ud af det med søvnen så længe, så lige nu trænger I alle til en pause.
Så ja, det fylder ekstremt meget i dig at hun sover dårligt, men lige nu er du nødt til at forsøge at få det til at fylde mindre - hvordan du så skal gøre det, om det er ved at lade far tage over en hel nat, lade jer skiftes, om nogen andre skal tage over, så I to forældre tager væk og nyder hinanden nogle timer eller længere tid, om du skal lade være med at tænke på søvn, putning, tider og bare lade hende sove, når hun vil sove eller hvad du nu skal gøre... det ved kun du. Men din datter har ingen gavn af at du kører ned med flaget og derfor er du nødt til at gøre et eller andet.
I stedet for godnat og sov godt, så kunne I måske bruge det jeg kalder for "se til metoden". Det handler om hele tiden at gå til og fra, netop for at vise barnet at man stadig er der og ikke har forladt det, men samtidig også fortælle barnet at det er sovetid nu og du skal lægge dig til at sove. Det kan du trygt gøre, fordi jeg passer på dig.
Når jeg anbefaler denne metode, så siger jeg normalt at man ikke skal forlænge tiden, hvor man går. Normalt vil det være passende med et 3 minutters interval og det er meget vigtigt at man kommer ind til barnet også selvom det ikke græder. Netop for at vise barnet igen og igen at man er der, altså for at gøre barnet trygt. Jeg anbefaler også at man kærtegner sit barn, beroliger og trøster det, holder hænderne på det, holder det i hånden, hjælper det med at skifte stilling osv. hvad der nu er behov for. Man skal efter min mening ikke bare sig godnat og gå og så lade barnet ligge helt alene i længere tid og man skal ikke gå ind til et frustreret barn uden at røre det, berolige det.
Jeg er af den overbevisning at når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor skal man vurdere, hvorfor barnet græder. I skal vurdere om hun græder fordi hun er utryg og ikke forstår at I er der, når hun ikke kan se jer, eller om hun græder fordi hun ikke kan finde ud af at sige farvel til dagen. Nogle børn protesterer også når de bliver lagt i deres seng og da jeres datter får flaske, så var det måske en mulighed at give hende flasken imens hun ligger i sin seng, så hun ikke oplever at skulle flyttes efterfølgende.
Mange børn har i jeres datters alder også behov for at kunne tumle rundt i sengen, har svært ved at finde en god sovestilling - her hjælper det nogle gange at putte barnet på maven og holde hænderne med lidt tyngde på hendes krop, så hun falder i søvn liggende på maven med tyngden og kærtegnene fra jeres hænder. Roen fra jeres hænder skal ligesom forplante sig i hende...
Jeg håber I kan bruge alle disse tanker lidt videre. Du (i forældre) gør det rigtig godt. Super overvejelser osv. Det I oplever lige nu er altså en blanding af rigtigt mange ting og I må tro på at der er lys forude. Jeg håber I er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske