Svar: Bruger mig som sut for at kunne sove
6. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Der er ingen tvivl om at jeres lille dreng har et stort tryghedsbehov og brug for at være jer nær og jeg tænker umiddelbart at du er nødt til at indstille dig på at man ikke fra den ene dag til den anden kan ændre hans søvnvaner og måde at falde i søvn på - I bliver nødt til at tage tingene lidt i etaper.
Det er for mig at se helt okay at han bliver ammet inden han skal sove. Det er helt naturligt og helt okay i forhold til hans alder, men det er dog vigtigt at han fortsat forsøges at sove i barnevogn og lignende, så han stille og roligt lærer at sove uden brystet i munden. På samme måde skal han på sigt lære at sove uden brystet om natten, men må altså godt få brystet inden han puttes. Stille og roligt så blive puttet i sin seng halvvågen og alligevel træt nok til at kunne sove videre der... men som sagt en ting af gangen.
DU skal være sikker på at han får mad nok i løbet af dagen og nu hvor han er 6 måneder gammel må han få meget mere forskelligt. En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk frugt i hånden, det kan være lidt appelsinbåde, stykker af melon, blomme, fersken eller lignende. vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12-12.30: Grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, tilbydes igen vand af kop, også brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden at sidde med selv.
Ammes og puttes til middagslur kl. 14, start med at køre ham en tur, lad ham sidde i vognen og kigge på verden og put ham når han viser træthedstegn. På den måde kan han lære at falde i søvn uden brystet (første skridt)
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugt, frugtmos eller frisk frugt i stykker, vand af kop, brødskorper, agurkestave og lignene at sidde med i hånden, Ammes
Begynder måske at kunne undvære sin powernap her, men har han brug for den er det også okay.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og maden tager mere og mere udgangspunkt i det I spiser, brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Hvis I fornemmer at han vil have gavn af lidt vælling, grød, bananmos eller lignende inden han puttes så er det også helt okay.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20-21 (det afhænger helt af hvor meget han har sovet om dagen.
Sen aften 23: ammes igen, når du selv går i seng
Nat 24-05/06: Så vidt muligt forsøge at undvære amning.
Det at han begynder at dreje sig væk fra brystet om natten er jo et tydeligt tegn på at det faktisk ikke er mælken han behøver men den tryghed der ligger i at få brystet - nærheden og den fysiske kontakt.
Første skridt til at undvære amning inden søvn sker som sagt om dagen. Men næste skridt er at fosøge at springe de små tåre over om natten. Det er okay at han her i starten på jeres projekt ligger hos dig, - men tag en t-shirt på så han ikke ligger med brystet let tilgængeligt og prøv, når han søger dit bryst at sætte noget andet i stedet. Vug ham lidt ved at lægge din hånd på hans hofte, kærtegn ham med hænderne igennem hans hår, stryg ham med kærlige strøg over kroppen, brug evt. et stille shhh, som han kender og falder til ro ved, giv ham en hånd at holde i.
Hvis han vil have brystet, så giv ham det kortvarigt, forsøg hele tiden at trække det ud af munden på ham og sæt de andre ting i stedet. Det er vigtigt for at han stille og roligt begynder at forbinde de andre ting med at falde til ro og komme videre i de forskellige søvnfaser og ved at indføre disse ting, får du lettere ved at berolige ham, når han så bagefter flytter til sin egen seng.
Nogle forældre gør det at de fjerner tremmerne fra barnesengen og stiller sengen helt tæt på deres egen, naturligvis sikre sig at barnet ikke kan komme til skade i samlingen mellem de to senge. På den måde lærer barnet så at sove i sin egen seng, men stadig tæt nok på forældrene til at man så kan bruge de nye nære putteritualer, kærtegn, holde i hånd og et stille shhh.
Planen for jer lige nu tænker jeg altså er, at I først skal forsøge at få ham puttet inden han sover helt om dagen. Am ham inden han skal sove og se så på ham, lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller i barnevognen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Forsøg også at køre ham en tur, hvor han bliver ammet, men bagefter vågen får lov til at sidde op og kigge ud på verden og først bliver puttet, når han viser sig parat til det.
Forsøg så at fjerne brystet om natten, giv ham roen med brystet når han skal sove, men når han søger det natten igennem så forsøg at sætte noget andet i stedet. Overvej om hans seng kan 'bygges sammen med' jeres, så han stadig er tæt på jer, men også lærer at sove lidt fra jer.
Jeg håber I kan bruge ovenstående plan - det er mit bedste bud og jeg mener det er både omsorgsfuldt og nærværende, - det I alle har brug for:o) Og så ved jeg godt at det er lettere sagt end gjort og det er slet ikke let, når man er træt og overskuddet mangler, men jeg håber I trods alt er hjulpet videre på vej:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske