Brev:
Vegetarkost og fedtfattig mad
6. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Vegetarkost og fedtfattig mad
Hej Helen,
Tak for svar i forb. med min datters mad. Jeg forsøger nu at give hende "mine grønne retter" og supplere med fx. ovnbagt fisk, frikadeller eller lign. Men... hvad med fedt? Når jeg laver vegetarmad er det med fedtfattige produkter, fx. cheasy og andre fedtfattige mælkeprodukter. Jeg anvender olie, men i begrænset omfang.
- Er det ok at hun får fedtfattig kost, så længe hun får smør på brødet, fed ost og lign.??
- Jeg har læst at det ikke er så godt at små børn får pandestegt mad, hvor gamle skal det være før at det er ok?
- Er det fx. ok at jeg svitser grøntsager og laver æggekage til hende??
- Må hun få et kogt æg indimellem og evt. hvor ofte?
Hun er stadigvæk ikke den store spiser... jeg starter måltidet uden "legetøj" og bøger, men hun spiser kun meget lidt, men når jeg så efterfølgende afleder med fx. en Pixibog ryger der en hel del mere ned. Jeg er lidt bange for at komme til at give hende en dårlig vane og bordskik.
- Synes du det er ok, fordi hun ikke er så gammel endnu, eller skal det tages nu, og så lade hende spise lidt?
Når hun får sin godnatflaske, har vi børstet tænderne inden, hvilket vel ikke er så godt?, men jeg er bange for at hun bliver for vågen hvis vi gør det omvendt. Hun er ikke specielt begejstret for at få børstet tænder. Hun får også flaske ca. ved 23-tiden.
Når hun sover, vågner hun ofte og skal have sutten. Jeg har forsøgt at lægge en masse sutter og indimellem tager hun selv en, men oftes græder hun en hel del indtil jeg giver hende den. Når hun sover sin middagslur i barnevognen er det samme problem. Hvad kan jeg gøre for at gøre hende mindre afhængig af sutten? hun har et nusse-klud-dyr som hun er glad for og den har jeg prøvet at lægge tæt til hende istedet for sutten, men forgæves.
Tak på forhånd for dine svar.
Venlige hilsner
Jeanette