Svar: Han vil bare ikke spise
6. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Sarah
Når man har børn i din alder, som aldrig er kommet rigtigt i gang med skemaden og som stadig ammes meget, så er det meget vigtigt at man springer skemads stadiet over. Din dreng er nu for gammel til at du skal starte forfra, du skal i stedet starte med at give ham mad i stykker, brødhapsere, kød osv. Han skal naturligvis fortsat have mos og grød, men han skal bestemt også have de andre ting. Han skal således have mad som han selv kan sidde med i hænderne og mad som han selv kan putte i munden.
Det er uhyre vigtigt at du tilbyder ham dette, hvis han skal have gode spisevaner frem over og samtidig er det meget vigtigt at du får skruet amningen gevaldigt ned. I princippet har han kun behov for amning 3 gange i døgnet og når man ammer så mange gange som du gør, så er det klart at han ikke vil spise andet.
Jeg ved godt at det er rigtig hårdt og jeg kan godt forstå du synes det er svært, når du er alene med ham og ikke har noget til at tage over. Men det er ikke længere det bedste for ham at få modermælk, han må have anden mad og du er den der som mor ved hvad der er bedst og derfor er det dig, der må ændre på tingene - han ændrer det desværre ikke:o)
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 06.30: Dagen starter med en portion havregrød, frugtmos, vand af kop.
Får en morgenlur hvis han har behov for det og du må gerne amme ham her. På den måde får han morgenmad (grød) inden amning.
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk frugt, f.eks. banan, appelsinbåde at sidde med selv, ½ bolle med smør i hånden, vand af kop.
Har evt. behov for en powernap, men kan måske også være vågen indtil middagsluren... Han kan sandsynligvis ikke få så mange lure i dagplejen. Prøv at tale med hende om hvordan hendes rutiner er.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød og fisk (mos fra glas er okay, hvis det er lettere for dig). Rugbrødshapsere med leverpostej, sildepostej, smøreost, humus, ærtemos, avokadomos osv. Vand af kop
Puttes til middagslur uden bryst kl. 12.30. Du må køre ham en tur i barnevognen, starte med at lade ham sidde op og så først lægge ham ned, når han viser træthedstegn. På den måde kan han puttes uden brystet. Hvis han er tørstig kan han få vand af en drikkedunk.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden - appelsinbåde, melon, fersken, moden pære. Du kan også give ham ½ moset banan, hvis han godt kan lide det. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Det samme som du spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellige slags. Mos kartofler og ris med lidt sovs og giv ham mos på denne måde, giv ham godt kogte pastaskruer han selv kan spise, stykker af frikadelle, kartoffelbåde og lignende som han kan få i munde, spise selv, tygge. Vand af kop. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med amning ca kl. 19
Sen aften 23-24: Amning
Nat 24-...: Ingen amning
Han sover mange gange om dagen i forhold til hans alder. Han er i separationsfasen, og det betyder at han lige nu er mere kontaktsøgende, pylret osv. end han plejer at være og derfor er det også nærliggende at ligge ham til brystet og lulle ham til ro dagen igennem - men kære Sarah, det går altså ikke.
Han skal ikke ammes så meget og han skal ikke sove så meget, men skal aktiveres på anden vis. Jeg har forsøgt at lave en plan som tager hensyn til hans søvn og den plan du har beskrevet. Jeg har samtidig også fjernet rigtig mange amninger. Jeg ved som sagt godt at det bliver hårdt for dig at gennemføre dette, men det er som sagt vigtigt. Hvis du ikke selv kan - har du så nogen i dit netværk som kan hjælpe dig? Hvad med din mor? Vil en anden kunne tage over en nat, så amningerne var udelukket, fordi du ikke var der?
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, jeg ønsker ikke at slå dig oven i hovedet, men håber du ser mit svar som et skub til at komme videre:o) Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske