Brev:
Forebyggelse af forstoppelse
6. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Forebyggelse af forstoppelse
Kære Helen
Vi har en lille datter på 5½ måned (6,5 kg/ 63 cm). Hun blev født en måned for tidligt. Hun blev ammet fuldt, indtil hun var omkring 4 måneder gammel. Herefter supplerede vi op med modermælkserstatning, og hun får nu også vælling og grød.
Vi synes imidlertid, at der det sidste stykke tid går lige lovlig længe imellem, at hun har afføring, i forhold til hvor meget modermælkserstatning, hun indtager. Fx afføring søndag og først igen torsdag eller fredag. Vi har én gang for nylig følt os nødsaget til at give hende lidt lactulose (Medilax).
Når hun endelig har afføring, så kæmper hun en brav kamp. Et sådan ”pressemøde” kan tage op til en halv time, og hun er helt udmattet bagefter. Det er tydeligt at se, at det er ubehageligt for hende. Afføringen er temmelig fast.
Hendes ”madprogram” ser nogenlunde således ud:
• Morgen (ca kl. 8.00): Modermælkserstatning.
• Formiddag: Modermælkserstatning + lidt amning.
• Frokost: Vælling el. Allomin med rismel + nogen gange LIDT frugtmos.
• Eftermiddag: Modermælkserstatning + evt. lidt hyggeamning.
• Aften: Vælling el. grød. / lidt hygge amning lige før sengetid.
• Nat/tidlig morgen ( ca. 4.30): Fuld amning
• Tidlig morgen ( ca. 6.30): Fuld amning
Når hun får flaske, spiser hun omtrent 120 ml.
1. Er det okay, at vi giver hende lidt lactulose indimellem?
2. Er der noget, vi kan gøre for at forebygge forstoppelse, så vi undgår at skulle give hende lactulose?
Vi laver gymnastik med hende hver dag, masserer hendes lille mave og giver hende lidt kamillete indimellem, så hun får ekstra væske.
Det skal lige til sidst nævnes, at hun ellers trives utrolig godt. Hun er så glad og nem. Græder stort set aldrig. Storsmiler og griner og er nysgerrig og tillidsfuld.
Venlig hilsen
Ida-Maries forældre