Svar: Forebyggelse af forstoppelse
6. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Ida-Maries forældre
Det er uhyre vigtigt at holde gang i børns maver. Hvis børn ikke har afføring eller hvis de har problemer med forstoppelse, så spiller det ind på deres lyst til indtag af mad og det kan på sigt give problemer i forhold til deres trivsel i øvrigt. Dertil kommer at det jo gør ondt at skulle presse og barnet oplever det ubehageligt.
Det er derfor meget vigtigt at holde barnets maven igang og et middel hertil er laktulose. Nogle forældre er bange for at give deres barn laktulose, fordi de har hørt at det kan gøre barnets afhængig, at det vil påvirke barnets tarmsystem, så barnet får en doven tarm og derfor vil have behov for afføringsmiddel mere eller mindre altid... Det er ikke korrekt. Der findes afføringsmidler som kan påvirke tarmmotorikken og dermed medføre en doventarm, hvis det tages dagligt gennem længere tid. Men laktulose hører ikke til den type. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen så den lettere kan komme ud og laktulose påvirker således ikke tarmmotorikken.
Derfor er laktulose det middel som anbefales til små børn, der har problemer med forstoppelse og man giver normalt 1ml pr kg barnet vejer fordelt på to doser. Det vil sige at når jeres datter vejer god 6 kg, så kan hun få 3 ml morgen og 3 ml aften. Den mængde skal naturligvis justeres op og ned efter hvordan det virker.
Men når det er sagt, så er det dog vigtigt også at se på hvorvidt man kan gøre noget ved barnets indtag af mad. Og når jeg ser jeres plan for dagen, så tænker jeg at hun får rigtig meget mælk, vælling og også grød. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød, derudover får hun rigtigt grød og så får hun også allomin med rismel - altså rigtig meget baseret på mel (grød).
Med den alder hun har nu, så tænker jeg at I skal igang med rigtigt skemad i stedet og hun skal have grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Når hun om 14 dage bliver 6 måneder, så vil det være rigtig godt at hun får skemad 3 gange dagligt, grød til formiddag og skift mellem øllebrød og grøntsagsmos til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er vigtigt at grød max udgør to af dagens måltider netop for at holde gang i maven. Sin vælling kan hun forsat få inden hun skal sove.
I takt med at hun bliver bedre og bedre til at spise skemad, skal hun således også til at have kød og fisk i mosen og I kan begynde med mange flere forskellige typer grøntsager. Alt sammen vigtigt for at holde gang i maven på en naturlig måde.
Det kan være en fordel at tilbyde hende lidt sveskemos, da det virker godt på maven og modsat vil det være godt at holde igen med bananmos, som kan virke lidt forstoppende.
Som sagt foreslår jeg nu en plan med to måltider skemad og den kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Formiddag: Flaske med mme (evt. lidt hyggeamning) og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød af ris, majs, hirse. Gerne med lidt sveskemos eller lidt mos af pære eller æble, det kan også være lidt mos af forskellige bær - det vigtigste er at det er kogt mos. Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme
Eftermiddag: Flaske med mme og evt. lidt hyggeamning.
Powernapper evt.
Aften: Grøntsagsmos, begynd med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager. Vand af kop
Hyggeammes om aftenen og puttes til natten med en flaske vælling
Sen aften inden du selv går i seng: Ammes eller flaske
Nat 24-06: Begynder evt. at kunne undvære amning, nogle børn er dog 6 måneder inden de kan dette, så indtil videre er en enkelt amning helt okay i dette tidsrum
Så mit råd er altså at I begynder at tilbyde jeres datter mere rigtig mad, både grød og grøntsagsmos, tilbyder hende vand til maden og giver hende den mælk (brystmælk og mme) som hun derudover har behov for. Og hvis dette ikke er nok til at holde maven igang, så er det helt okay og faktisk rigtig fornuftigt at give hende laktulose. I forhold til hendes alder er der ikke noget problem i at begynde med skemaden nu, ej heller selvom hun er født lidt før tid:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske