Svar: Storesøster til tvillinger
7. marts 2008
Alder:
4 år
Kære mor
Med hensyn til jeres urolige morgener, så lyder det som om at du allerede gør det så godt du kan. Du sørger for at have god tid, du forbereder maden om aftenen så du på den måde ikke behøver stresse over morgenmaden - tøj osv. kan også findes frem aftenen i forvejen.
Deres uro og pylren om morgenen hænger sandsynligvis sammen med at det jo er det tidspunkt på dagen, hvor de hver især skal vente på hinanden og det er svært i den alder. De vil alle 3 rigtigt gerne have opmærksomhed men det kan de ikke få på en gang. Det er jo en af de ting som er vigtige når man har søskende - man lærer at vente på at det bliver ens tur. Det kan være lidt hårdt at lære det, men det er god læring og vigtigt i årene frem...
Måske kan du gøre morgenerne rigtigt hyggelige ved at tilbyde en lille historie om morgenen - det virker naturligvis helt vildt overskudsagtigt, især med 3 børn i den alder, men måske det vil fungere hos jer. Så vil du ligesom kunne sige, at I skal skynde jer med tøjet osv. for når I sidder ved bordet, så kan børnene få historie imens de spiser deres havregrød.. Bare en tanke om det måske kunne motivere dem til at nå dertil, hvor I alle sidder rundt om bordet...:o)
At få tvillinger er uden tvivl en helt speciel oplevelse og at blive storesøster til tvillinger er også noget specielt og bestemt ikke det letteste i denne verden.
Du har hele vejen igennem gjort dit rigtig mange overvejelser omkring hvordan du/I kan støtte jeres ældste datter bedst muligt og der er igen tvivl om, at det netop er ved at bruge tid sammen med hende, vise at I forstår hende og fortsat holder af hende. Det er rigtig godt at du forsøger at hente hende tidligere nogle dage, så hun oplever at få den tid og den opmærksomhed hun har behov for i en ellers meget travl hverdag og det er vigtigt at du forsøger at medinddrage hende, så meget som muligt. Det handler, som du så fint selv beskriver, om at give hende selvværd.
Selvværd og selvtillid er to vidt forskellige ting og det er vigtigt at skelne imellem dette. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, tegne, lave perlearmbånd eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Det er vigtigt at man er opmærksom på at at god selvtillid på forskellige områder ikke giver et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at I som forældre er bevidste om, at det at rose barnet kan give barnet masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke deres selvværd.
Når I taler med jeres datter så fortæl hende at I elsker hende og især fordi hun er den hun er. I en alder af 4 år begynder hun selv at kunne sætte ord på nogle af de tanker hun har og hvis I kan få hende til at fortælle hvad hun tænker, hvad hun synes er svært f.eks. så bekræft at det forstår I godt, at I godt kan se hvor svært det er for hende, at I godt ved at det er svært at sige fra overfor de to yngste og at I gerne vil hjælpe hende.
Det betyder ikke at hun husker at kalde på dig næste gang det går galt, og et eller andet sted, så er det jo også godt at hun søger at løse konflikterne selv.. Så i stedet for at du siger du vil gøre det for hende og 'kritiserer' måden hun råber på, når hun bliver gal, så kunne du måske møde hende ved at fortælle at du sagtens kan forstå det er irriterende, rose hende for at sige fra og så fortælle hende, hvordan man også kan sige fra, så alle har det lidt bedre.
Prøv at tale med hende om hvad der gør hende ked af det, hvad der gør hende glad. Prøv at tale med hende om hvordan hun har det, hvis nogen råber af hende. Tal med hende om hvordan hun helst vil irettesættes, hvis det var hende selv.
Lad hende også vide hvad der specielt er dejligt ved at have en stor pige på 4 år, hvorfor hun er noget ganske særligt. lad hende mærke den forskel der er på at være 4 år og på at være to. Det kan godt være at du oplever at hun i nogle situationer ikke er så moden, men stadig er der to års forskel og hun har brug for at føle sig stor. Det er vigtigt at hun for fornemmelsen af at der er noget hun kan netop fordi hun er det ældre. Det kan være ting hun går til, eller ting hun får lov til, netop fordi hun er det ældre - og det kan være en god idé at verbalisere netop den forskel. Både fordi I så viser hende at I tænker over at der er forskel på hende og de yngre søstre, men også fordi fordi hun så måske begynder at føle sig lidt betydningsfuld i kraft af den aldersforskel der er.
Det kan være vigtigt i forhold til renlighed og andre ting, at hun mærker at I også forventer noget andet af hende, netop fordi hun er den ældste. Det kan f.eks. være relevant at I arbejder lidt på at lære hende at cykle - hun kan cykle på en anden måde end 2 årige kan. Det kan også være at hun kan køre på rulleskøjter eller lignende, som de yngste heller ikke kan. Men det skal naturligvis være i en balance imellem at give hende et skub i den rigtige retning og ikke presse hende for meget. I må således gerne stille krav til hende, men det skal være små ting, som hun kan klare og som vil styrke hende og bekræfte hende i at hun kan, netop fordi hun er den hun er, har den alder hun har osv. I må altså også gerne have lidt forventninger til hende, med den alder hun har nu...
Måske kan hun som storesøster også komme på ferie hos bedsteforældre et par dage - alene, mærke den nydelse det er at have sine bedsteforældre helt for sig selv. Hun skal selvfølgelig ikke på ferie, hvis hun ikke har lyst. Børn skal ikke sendes på ferie hos andre mod deres vilje. I givet fald kan det måske bare være en dag alene med bedstemor i zoologisk have... Og så kan bedsteforældrene jo lave noget med de yngste på et andet tidspunkt, hvor I forældre så koncentrerer jer om den ældste. Det kan være udmærket på den måde en gang imellem at fordele tingene lidt. Man kan også gøre det mellem forældre - lave noget med endten far eller mor en dag og så modsat en anden gang.
Der er kommet en ny børnebog der hedder "Lillebror og lillebror", som er skrevet til børn i 3-4 års om hvordan det er at have en mor som venter tvillinger og få to små mindre søskende som fylder rigtig meget. Selvom pigerne nu er henholdsvis 4 og 2 år, så kunne det godt være at en sådan bog ville være god at læse højt. Det kunne måske give anledning til en snak om hvordan det egentlig er at være jeres ældste pige, hvor glad man kan være for sine søskende, men også at det er helt legalt at være lidt træt af dem en gang imellem. Du finder den i min bogguide under "Børnebøger for børnehavebørn".
Med hensyn til bøger generelt, så findes der rigtig mange gode bøger - se i bogguiden under emnerne "børneopdragelse" og "udvikling".
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske