Svar: Levertran - 8 mdr.
26. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Hej med dig.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke levertranprodukter som vitamintilskud til spædbørn på grund af det høje indhold af A vitamin og fordi levertran som kun indeholder n-3 fedtsyrer og ikke n-6 fedtsyrer, kan tænkes at have en uhensigtsmæssig effekt på barnets fedtsyrestofskifte.
Levertran indeholder også D-vitamin, men dette anbefaler man jo at barnet får som dråber dagligt frem mod et års alderen.
Da din datter snart er 8 mdr. går jeg ud fra at hun er godt igang med overgangskosten. Efterhånden som hun bliver større og får mere af jeres mad, vil hun få dækket sit vitaminbehov derigennem. Ved et års alderen er appetitten dog ikke så stor og derfor kan du, når din datter er et år gammel, begynde at give hende en vitaminpille dagligt. De fåes som tyggetabletter, med forskellig smag.
Forkølelse kan du ikke undgå.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske