Svar: Sove igennem i stedet for natteroderi - 5 mdr.
7. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lauges trætte mor
Da du har en god fornemmelse af at Lauge vågner om natten og er sulten, - som du skriver "han tager godt fra", så vil det være helt relevant at se på, hvordan Lauge spiser om dagen. Nu hvor han snart er 6 måneder gammel, er det rigtig vigtigt at han tilbydes skemad 2-3 gange dagligt og i takt med at han bliver 6 måneder kan han få mere og større variation af forskellige fødevarer.
Ud over dette skal han naturligvis ammes og tilbydes den mælk han har behov for. Det er ikke ualmindeligt at børn i den alder er så opmærksomme på verden og bliver så let forstyrret, at de ikke spiser helt nok om dagen - og det de mangler der, skal de naturligvis indhente om natten. Derfor er det nødvendigt at du sikrer dig hans indtag sker om dagen, så du stille og roligt kan begynde at forlange at han ikke behøver mælk om natten men kan beroliges på anden vis.
Jeg ved du tidligere har forsøgt med skemad, hvor han ikke var parat, men det lyder som om at han er ved at være parat nu. En fast plan for dagen tænker jeg også må hjælpe jer lidt videre og mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Formiddag 9.30: Grød, frugtmos, vand af kop (så småt begynde med f.eks. havregrød eller øllebrød)
Ammes godt og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos, vand af kop. Fra 6 måneder begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden.
Ammes godt og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernap begynder ofte efter 6 måneders alderen at kunne springes over, igen er der også børn der som Lauge trives bedre med to korte lure i løbet af eftermiddagen og det er helt okay, hvis det har det bedst sådan.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Igen fra 6 måneder kogt kød og fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Ammes eller flaske inden natten kl. 19-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Evt. undvære amning.
De fleste børn vil efter 6 måneders alderen rent ernæringsmæssigt ikke længere behøve mælk om natten. I stedet kan de hjælpes med at skifte stilling og blive puttet igen, evt. med en sut eller en tår vand.
At sove igennem at at sove mellem 5-7 timer og ikke at sove fra kl. 22.30-07 - det er 8 timer og det er de færreste børn i den alder som kan klare dette. Normalt vil det at sove igennem være noget man arbejder på, forstået på den måde at man jo netop gennem dagen skal sikre sit barns behov dækket. Samtidig er det vigtigt at man signalerer forskel på nat og dag, så barnet på den måde lærer at det er om dagen vi leger og underholder, tumler omkring osv. men om natten er der ro, ingen aktiviteter og slukket lys. Det er således vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring hvordan man kan lære barnet gode sovevaner og du kan ikke regne med at det bare kommer af sig selv - desværre:o)
Det kan være udmærket at flytte ham ud af soveværelset, hvis du mistænker at I forstyrrer hinanden. Det er normalt at børn i 6 måneders alderen sover meget motorisk uroligt - klynker i søvne, vender og drejer sig, får sig lagt i stillinger de har svært ved at komme væk fra osv. og hvis man som mor reagerer på alle disse ting, hvor barnet måske selv ville kunne komme videre i søvnen, hvis det fik lov, så er det helt sikkert en god idé med eget værelse.
Modsat er der også børn som har behov for tæt fysisk kontakt og nærhed for at kunne sove, som ikke behøver brystet, men som behøver mærke at man er der, for at de atter kan sove videre. I sådanne tilfælde kan det være en god idé at fjerne tremmerne på den ene side af sengen og stille sengen helt tæt på forældrenes. Naturligvis sikre sig at barnet ikke kan komme til skade i samlingen mellem de to senge... Når barnet ligger tæt på så har man som mor (eller far) mulighed for at række en hånd over, give barnet lidt ro, en hånd at holde i, kærtegne lidt, et stille shhh osv. uden at man behøver stige ud af sengen og barnet lærer samtidig at sove i sin seng - behøver ikke komme op derfra.
Så du spørger om du kan gøre noget for at han sover længere om natten og ikke behøver mælk så tit og mit råd er her, at du kan sørge for at han får mælk og mad nok i løbet af dagen. Derudover kan du overveje hvornår du reagerer og hvordan du reagerer og om det vil være hensigtsmæssigt at I indretter jer anderledes - sengene sat sammen, eget værelse osv...
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske