Brev:
Hysterisk anfald ved sengetid
8. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Hysterisk anfald ved sengetid
Hej Helen
Min søn på 10 uger er inden for den sidste uge begyndt at få hysteriske anfald, når han bliver lagt i seng om aftenen. Vi havde ellers for nogle uger siden helt naturligt fået indarbejdet en sengetid omkring kl. 20.00, hvor han efter at have fået nattøj på og spist blev lagt ind i sin tremmeseng med sutten, blev sunget for og nusset lidt på hovedet. Jeg sad også gerne lidt ved siden af ham, og så faldt han hurtigt i søvn.
Han er normalt en meget rolig dreng, men lige pludselig er han begyndt at få hysteriske anfald, når vi forsøger os med den samme rutine. Anfaldet starter lige så snart han bliver lagt i sengen. Vi har forsøgt alt - han er ikke sulten og skal ikke skiftes. Det eneste der virker er at tage ham op og sidde ved skulderen og gå rundt med ham. Efter et stykke tid falder ham så meget ned, at man kan sætte sig i en stol med ham. Til sidst falder han i søvn i vores arme, og herefter kan han godt lægges i seng.
Mit spørgsmål går på, hvad det er der foregår i hans hoved? Det virker som om, at han pludselig er blevet mere bevidst om sine omgivelser og har besluttet sig for, at han ikke vil lægges i sengen. Og endeligt hvad vi skal gøre ved det. Skal vi i stedet lade ham falde i søvn i vores arme før vi lægger ham ind?
Han er jo dog ikke ældre, men han er heller ikke meget for at ligge i arm, og jeg er bange for at han bliver overtræt, hvis han ikke bliver lagt. Det er dog åbenlyst, at vores nuværende fremgangsmåde ikke virker, for jeg vil ikke lade ham ligge, når han græder så voldsomt.