Svar: Hysterisk anfald ved sengetid
8. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Rigtig mange børn har i 2-3 måneders alderen en periode om aftenen, hvor de græder meget og virker helt utrøstelige. Det handler som regel om at børn netop i denne alder, begynder at have meget mere rumfornemmelse, de oplever verden større, begynder at være mere bevidste i deres opmærksomhed, genkender mor og far, om de er hjemme eller ude osv. og de har rigtig svært ved at kapere alle de indtryk de får.
Tit sker der det, at vi som forældre forsøger 117 ting i håb om at et eller andet får barnet til at holde op med at græde. Lægger barnet i liften, tager barnet op, over til mor, over til far, forsøger med brystet, forsøger med en rangle, går lidt rundt, tjekker bleen, forsøger igen med mad, forsøger med en sut, ned at ligge igen, tilbage til far, over til mor, forsøger med aktivitetsstativet, ligge selv osv. osv. Alt sammen naturligvis i håb om at et eller andet virker, at noget vil stoppe gråden.
Men det eneste vi gør er ofte at tilføre barnet endnu flere stimuli som faktisk er det barnet protesterer over og det lyder netop som om at jeres søn har rigtig svært ved i øjeblikket at koble fra om aftenen. Derfor falder han til ro, når I går stille rundt med ham, vugger ham blidt og ikke kræver hans kontakt eller opmærksomhed. Det hjælper ham til at lukke verden ude og derfor virker det.
I skal naturligvis sikre jer at han ikke er sulten og så vil det være en rigtig god idé at svøbe ham, fordi det at være svøbt hjælper ham til fysisk at holde sammen på sig selv.
I løbet af dagen, når han sover, så sover han tilsyneladende godt, sandsynligvis fordi han der puttes i barnevognen eller i liften, kommer i en lille dragt, i voski-pose eller lignende. Han ligger under kalechen og er således puttet tæt i en lille hule - igen hjælpes han til at lukke af for verden, lukke af for indtryk. I barnvognen kan han ikke ligge og kigge til alle side og det gør det nemmere for ham at slappe af at sove i den. Samtidig triller I måske vognen lidt, så han lulles lidt i søvn, hvilket også virker beroligende og det er jo svært at gøre i en seng...
I kan dog godt putte ham i liften, svinge han lidt og så stille liften i sengen. På den måde lærer han også sin seng bedre at kende og det vil være mere trygt for ham. Ved at svøbe ham i et tæppe, så vil han hjælpes til ro og vil når han er faldet helt til ro i jeres armen lettere kunne flyttes over i sin seng/lift.
Det er helt naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Derfor skal svøbet følge med hele vejen og I skal være meget opmærksomme på tidspunktet hvor I lægger ham fra jer.
En anden mulighed kunne være at I overvejede hvid støj. Det er kommet meget mere frem de sidste år at hvid lyd, monoton støj virker beroligende på børn og er effektivt når de skal sove. Hvid lyd er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid lyd er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid lyd ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - så laver vi selv ubevidst en hvid lyd.
Bogen "Sov godt - En Guide til forældre med små børn" bruger blandt andet dette princip. I kan se mere på www.soundsforsilence.com.au - finder også bogen i min bogguide under 'Søvn'.
Håber I er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske