Svar: Hvornår undvære brystmælk om natten og hvad ved pasning
8. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som om at din dreng er rigtig godt igang med skemaden spiser 1-1½ dl. grød/mos dagligt efterfulgt af amning og når op på 5-6 amninger i døgnet - det lyder rigtig godt og fuldt ud nok til at sikre ham hans døgnbehov. Derfor ser jeg ingen problemer i at du nu forsøger at lære ham at sove uden brystet midt om natten.
Det betyder at han rent ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk om natten, men at han naturligvis godt kan have behov for trygheden. Han har også en alder nu hvor han rent motorisk får lagt sig i nogle stillinger som han ikke er i stand til at komme væk fra og hvor han derfor har behov for du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, blive puttet osv.
Samtidig drømmer han også meget og vil om natten ligge og klynke, virrer med hovedet, virke søgende og sulten - men det er mere et udtryk for drømmeaktivitet og behov for hjælp til at komme videre i søvnfaserne end det er et udtryk for behov for mælk...
Det betyder ikke at du ikke skal amme ham i 10 timer, for det skal du. At sove igennem om natten uden mælk betyder at han kan sove mellem 5-7 timer uden mælk. Det vil således fortsat være relevant at du ammer ham inden han skal puttes til natten, sen aften kl. 23/24 og så igen tidlig morgen 05/06 - men de amninger som ligger mellem midnat og tidlig morgen kan nu undværes.
En plan for dagen med 3 måltider skemad og plads til amning, så mælkebehovet dækkes ser således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Tilbydes amning og puttes til formiddagslur
Frokost: øllebrød eller grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød og fisk i 6 måneders alderen. Vand af kop. Tilbydes brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden.
Tilbydes amning og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sen eftermiddag: powernapper evt. men denne lur begynder ofte at kunne undværes omkring 6 måneders alderen.
Aften: Grøntsagsmos og igen mere variation, kød, fisk, mere og mere udgangspunkt i familiens mad, vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert eller frisk frugt i hånden at sidde med, øve sig på, gnaske i.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Begynder at kunne undvære amning i mellem 5-7 timer.
Med hensyn til flaske, så lyder det jo som om at han har fravalgt denne og trives rigtig godt med skemad og bryst. Hvorvidt du skal gøre noget aktivt for at lære ham flasken igen afhænger således helt af hvordan du har det med at amme. Det er vigtigt han han får endten brystmælk eller modermælkserstatning helt frem til han er 1 år. Mellem 10-12 måneder vil 2 amninger dagligt eller 2 flasker (400ml mme) være nok til at dække han mælkebehov, da han i denne alder også kan få mere komælk - tykmælk og lignende.
Du skal derfor gøre op med dig selv, hvordan du har det med amning og hvor længe du gerne vil amme. Som sagt nedsættes behovet og det sker hele tiden gradvist, men hvis du allerede nu ved at du ikke har lyst til at amme længe og at det er vigtigere for dig at komme ud, være sammen med din mand, få lov til at være et par osv. så er det en rigtig god idé at arbejde på flasken nu. Ellers kan det godt være at du slet ikke får ham til at tage den. Han bliver jo mere og mere bevidst.
I givet fald kan en flaske inden sengetid om aftenen, måske være en idé - at du udskifter den ene amning (kl. 19 eller kl. 23) med en flaske...
Hvis du har det fint med at amme, så må du gøre op med dig selv, hvorvidt du vil lade ham passe om dagen eller om aftenen. Han kan godt få en flaske om aftenen, hvis du ikke er hjemme (måske han vil tage den i mangel af bedre) ellers kan det måske lade sig gøre at amme ham kl. 19, tage af sted til den sene forestilling i biografen eller hvad I nu har lyst til og nå hjem igen inden midnat, hvor han skal ammes næste gang.
Ofte er det dog lettere om dagen, fordi han der er mere på, ikke helt så kontakt søgende og derfor måske bedre acceptere at blive puttet af en anden og på en anden måde end mor. Han vil kunne få sin grød eller mos og vil kunne få lidt mme af en kop eller helt undvære mælken i de timer.. det vil være okay.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske