Brev:
Får hun væske nok?
8. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Får hun væske nok?
Kære Helen
Vi har et spørgsmål til dig angående væskeindtag....
Vores lille guldklump er nu lidt over 6 ½ måned og får skemad 3 gange dagligt samt flaske 4-5 gange daglig.
Det er lidt med forskel, hvor meget hun drikker, når hun får sin flaske. Vi plejer at lave ca. 150 ml til hende hver gang, men det er sjældent at hun drikker op. Jeg vil skyde på, at hun drikker ca. 120 ml.
Når hun får skemad tilbyder vi hende væske i form af enten vand eller sødmælk, men det er minimalt, hvad hun drikker. Jeg ved godt, at hun jo ligesom alt andet skal lære at drikke af kop.
Vi har prøvet at lade hende at drikke af både glas, en lille plastikkop og af en lille tudkop, men det er som om, det hele ryger ved siden af. Har også prøvet at lade hende drikke af sutteflaske til maden, for bedre at kunne holde øje med, hvor meget hun reelt drikker, men her skubber hun bare sutten ud af munden med tungen.
Vi vil så gerne spørge dig, hvor meget væske hun skal indtage i døgnet, for at hende væskebehov bliver dækket? Her de sidste par dage har hun haft lidt hård mave, trods sveskemos, så det er måske en indikator for, at hun ikke får væske nok? Hendes bleer er ellers godt tunge, når vi skifter hende!
Er der noget vi kan gøre, for at gøre det mere interessant at drikke.... Kunne det være en idé, at komme lidt frisk citron- eller appelsinsaft i vandet, så det smager af lidt, eller er det et skråplan at komme ud på, sådan at hun bliver vænnet til at alting skal smage af noget. Vi vil jo helst have, at hun bare får vand, men omvendt er det jo også vigtigt, at hun får væske nok!
Har du et godt råd?