Svar: Får hun væske nok?
8. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Det lyder umiddelbart ikke som om at jeres datter mangler væske, men som om hun har en meget god evne til at regulere sit væske behov selv.
Hun får på flaske mellem 600-750ml mme dagligt og derudover får hun skemad 3 gange dagligt + det vand I nu kan få hende til at drikke af en kop. I fortæller at hendes bleer er tunge og det eneste minus er at hun begynder at have tendens til lidt hård mave. Det kan som I skriver, godt hænge sammen med hendes indtag af væske, det kan dog også hænge sammen med hvad hun spiser af mad - det vil således være helt relevant at I nu med den alder hun har, begynder at introducere hende for større variation af både grød, grøntsager og frugt. Samtidig med at I nu må begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, lidt friske stykker frugt, som appelsinbåde, melon, fersken og lignende i hånden.
Jeg synes det er bedst at lade hende drikke rent vand af en kop - men en gang imellem til festlige lejligheder kan man godt komme lidt appelsin eller lignende i for at give en lille smule smag. Det er trods alt bedre end at tilbyde hende saftevand, - men rent vand er det bedste. Et lille snapseglas er ofte godt, men ellers så kan man nogle gange gå over til en tudkop, hvis det hjælper hende til at indtage lidt mere. Det skal i givet fald så være en hun ikke skal sutte af ligesom en flaske, det er vigtigt at hun af tudkoppen fortsat lærer at drikke mere rigtigt.
Jeg synes I skal lade være med at give hende sødmælk af kop. Hun er stadig ikke ret gammel og hendes mælkebehov skal dækkes af mme. Sødmælk kan faktisk også give lidt hård mave, det samme kan banan, så hold igen med de to ting. Tilbyd hende i stedet lidt sveskemos eller anden frugtmos (pæremos, æblemos, ferskenmos og mos af forskellige bær).
Sørg for at hun bruger sig selv fysisk, det er vigtigt for også at holde maven igang. Cykle med benene, trille hende rundt og tumle med hende. Fysisk aktivitet er godt og hun vil elske det i denne alder, naturligvis kun ting, som I kan se at hun virkelig nyder.
Håber mine overvejelser her hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske