Svar: Kost til pige der stadig ikke tager på
9. marts 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Elin
Det lyder som om I har en god læge som er meget opmærksom på dine børn og som interesserer sig for jer og børnenes velbefindende. Det er dejligt:o)
Jeg tror som du at alt den sygdom din datter har været igennem spiller ind. Derfor har hun et lille efterslæb, som skal indhentes nu og derfor er det rigtig godt at du er opmærksom på hvordan du kan sikre din datter lidt ekstra energi, at hendes bror også får lidt ekstra er så også helt okay:o)
Det er helt rigtigt, at du ikke skal skære ned på fedtet. Det er vigtigt at børnene fortsat få en smørklat i deres grød, at du bruger smør på brødet osv. og at du tilbyder dem sødmælk og ikke skifter over til letmælk endnu. Vælg også tykmælk og lignende produkter med 3,5% fedt.
Når det er sagt, så skal de dog heller ikke fyldes med sukker og flødeskumskager, det er fortsat rigtig vigtigt at de spiser sundt og får fedtet naturligt ind via kosten. Derfor er det også rigtig dejligt at høre, at de lige nu er gået igang med at spise sild (det er sjovt at nogle børn er så vilde med det - spiser de også oliven??) for i fisk er der jo som bekendt rigtigt gode fedtstoffer. Fisk er derfor en rigtig god kilde til fedt og er vigtigt, når man gerne vil tilføre barnet lidt ekstra - det kan være makrel, sild, tun fra dåse, laks osv.
Fedt findes også i f.eks. avokado, og du kan lave en avokadomos til hende, det kan bruges som smørbart pålæg. Kerner af forskellige slags, mandler, nødder, kværnede sesam- eller græskarkerner og hørfrø kan være en kilde til fedt. Du kan derfor variere de grødtyper du giver, lave flerkornsgrød eller bage brød/boller med forskellige typer af kværnede korn og kerner, for på den måde også at tilbyde lidt sundere fedt.
Både fedt og protein har vist sig at være af afgørende betydning for barnets vækst og udvikling. Og det er disse principper man bla. arbejder efter, når man søger at få børn der er født for tidligt til at tage på og vokse godt. Ud over at sikre jeres datter/børn ekstra fedt, så er det således også vigtigt at I har fokus på indtag af protein.
Protein finde jo især i kød og indmad og også i f.eks. æg. Det kan derfor være udmærket at I medtænker at hun/de gerne må få kød og en gang imellem æg både til frokost og til aften. Æg ka være hårdkogte æg, det kan også være en æggepandekage eller lignende. Derudover tænker jeg at I skal tale med lægen om hvorvidt det kan være relevant at tilbyde jeres datter/børn proteindrik.
Man kan købe proteindrik på apoteket, men man kan også lave det selv:
Opskrift på proteindrik:
1 spsk. kvark 5%
4 spsk. frugt/bær
1/2 spsk. sukker
1/2 dl. piskefløde
3 dl. kærnemælk
I stedet for frugt kan bruges juice og i stedet for piskefløde kan bruges 2 pasteuriserede æg.
Kvark, frugten/juice og lidt af kærnemælken blendes og sies. Herefter tilsættes resten af ingredienserne og drikken piskes godt. Serveres kold.
Som I kan se indeholder denne drik kærnemælk, som jo ikke indeholder ret meget fedt og som normalt anbefales til ældre børn. Igen er der dog også fløde og det er proteinindholdet der er fokuseret på her.
Hvis det viser sig at jeres datter fortsat tager sparsomt på til næste kontrol, så synes jeg I skal tale med lægen om muligheden for at få en henvisning til en diætist. En som har forstand på kost til børn. Jeg tænker at det ville være en rigtig god idé, da han/hun vil kunne sammensætte en energi og proteinrigtig kost for jeres datter/børn.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat - de lyder jo umiddelbart ellers til at trives rigtig godt og udvikle sig sundt og i fin retning, det er to glade og energiske børn du beskriver:o) Glæder mig til at høre hvordan det videre går jer...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske