Svar: Tilstrækkeligt mælk på et bryst og svært ved at falde i søvn
9. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære forældre
Jeg tænker at der er flere faktorer som spiller ind hos jer. For det første jeres datters alder. Hun har en alder hun hvor hun tydeligt begynder at opleve mere af verden, suger til sig at indtryk og derfor let kan blive overstimuleret. Det er altså et spørgsmål om at finde balancen imellem at lade hende opleve, bruge sig selv, blive aktiveret både fysisk og mentalt og samtidig hjælpe hende med at lukke verden ude, sige farvel til dagen osv. når det hele bare pludselig bliver for meget.
Derudover tænker jeg at børn i jeres datters alder ofte har det der hedder appetitspring. De græder og søger brystet mere og dette fordi jo hyppigere de dier, jo mere mælk produceres der. Derfor er det normalt for alderen at ville die hele tiden og die kortvarigt, fordi det efter et par dage, hvis barnet ellers lægges til, vil øge mælkemængden og barnet vil derefter ofte falde til ro igen.
Med en vægtøgning på 150g om ugen, så synes jeg det lyder som en god idé at forsøge at få jeres datter til at spise lidt mme af en flaske og spørgsmålet er om I skal følge efter en amning for at supplere hende op, eller om I alle måske var bedre tjent med at tilbyde hende en fuldt mængde mme f.eks. om aftenen eller om eftermiddagen - inden hun bliver alt for ked af det.
Jeg kan godt forstå du gerne vil amme og det er rigtig flot at du ammer fra det ene bryst (vær i øvrigt opmærksom på lejringsbetinget skævhed af kranie i den forbindelse) og jeg tænker at du også godt vil kunne gøre begge dele. Det lyder jo som om at jeres datter godt kan skelne de to ting fra hinanden og tilsyneladende stadig foretrækker brystet.
Det er rigtigt at det på sigt dog kan spille ind på din amning og det er naturligvis hårdt. Men vi ved det jo ikke og nogle gange så er man nødt til at handle og gøre det, som virker rigtigst i den nuværende situation og hvad fremtiden så bringer, det må man tage der. Så ja, det kan godt være at det ekstra indtag af mme på flasken vil påvirke din amning i negativ retning, det kan også være det ikke vil. Men det er nogle rigtigt gode overvejelser I har gjort jer med mme som tilskud på grund af hendes vægtøgning og hendes grædeture - det er en god beslutning lige nu...:o)
Når hun bliver 4 måneder kan I forsat tilbyde hende brystet og ekstra mme, enten i forbindelse med amning eller om aftenen. Hun skal have almindelig modermælkserstatning type 1, og Hipp er et udmærket produkt at give hende, hvis I oplever at hun er glad for dette, maven fungerer, hun kan lide smagen osv. så er det rigtig godt. Der er ingen grund til at begynde med skemad og lignende endnu, mme kan fint give hende det ekstra hun har behov for.
Tidspunktet for hvornår man skal introducere skemad afhænger helt af det enkelte barn. Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Det er derudover rigtig vigtigt at du forsøger at få hende til at spise lidt længerevarende ved brystet. Start med at lade hende spise 5-8 minutter i den almindelige traditionelle stilling. Skift hendes ble, så hun får mulighed for at bøvse, blive tumlet lidt med, vågne op til dåd igen osv. og læg hende så til brystet igen, men i tvillingestilling. På den måde hjælper du hende med at få brystet tømt bedst muligt. Du er sikker på at hun spiser hos dig, hvad hun har behov for, du hjælper hende med at koncentrere sig lidt længere tid, vende sig til at rumme en lidt større mængde i maven af gangen. Du får øget din mælkemængde lidt og samtidig så får hun mere af den fede mælk i maven, den mælk hun skal vokse af og den mælk som giver hende ro i maven.
Hvis hun så inden for ½-1 time atter virker sulten, så må hun have ekstra erstatning, men hvis hun efter amning på denne måde falder til ro og sover godt et par timer, så er det fint. Sidst på eftermiddagen eller om aftenen, hvor du sandsynligvis oplever at mælkemængden ikke er så stor, så må du supplere med en flaske, sørge for at hun her får en større mængde erstatning - alt hvad hun kan spise. Og når hun skal puttes og om natten, så ammer du hende som hidtil.
Du skriver at din datter altid virker tilfreds og pludrene efter et måltid og det er rigtig dejligt at I nu i forbindelse med amning begynder at kunne nyde lidt vågentid. Jeg tænker dog også om hun altid er vågen efter amning? Oplever du aldrig at hun falder helt omkuld med mælk i mundvigene og bare er fuldstændig slap og mæt? Det er nemlig vigtigt i forhold til hvorvidt hun får mælk nok og igen vigtigt i forhold til den manglende vægtstigning hun har. Jeg håber derfor at amning x 2 delt af et bleskift, vil kunne hjælpe lidt på dette.
Når hun skal sove, så er det rigtigt det I gør, men sut, sutteklud osv. Sørger for at minimere stimuli omkring hende, putter hende, svøber hende, skærmer hende. Jeg tænker derfor som jer, at det lige nu er hendes indtag af mad, måden at amme hende på, supplement med mme, I skal forsøge at fokusere på - ikke bare om aftenen, men også i løbet af dagen.
Jeg håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske