Svar: Sover han nok
10. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære fortvivlede forældre
I fortæller at jeres dreng sover fra 19.30-5.30 - altså 10 timer om natten, i løbet af dagen sover han 3-4 lure af ca 45 minutters varighed hver, det vil sige mellem 2½-3 timers sammenlagt middaglur - altså ca 12½-13 timers sammenlagt søvn i døgnet. Det lyder umiddelbart til at være lidt i underkanten for en dreng på 5 måneder og det lyder derfor helt rigtigt at I oplever at han har svært ved at holde sig vågen og at han generelt virker pylret og træt.
Det er meget normalt for alderen kun at sove en lille times tid om formiddagen, tilgengæld ville det være rigtig godt, hvis I så til middagsluren kunne få ham til at sove lidt mere og så også arbejdede på en powernap sidst på dagen eller tidligt om morgenen.
I fortæller at han står op kl. 05.30 og jeg forestiller mig at du i første omgang kunne ligge og amme ham i sengen der, tage ham over i din seng og amme ham mere eller mindre i søvne. På den behøvede han ikke vågne helt op, men kunne måske sove lidt længere. Hvis dette ikke fungere, så vil det være relevant med en powernap mellem kl. 7-8 og så er det først kl. 8 at dagen rigtigt begynder hos jer.
Jeg ved fra jeres tidligere brev at I er begyndt med lidt grøntsagspure og jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis I nu begynder med en helt fast plan for dagen. Det vil sige faste tider at spise på og faste tider at sove på. I kan overveje om han er ved at være klar til at kunne få skemad 3 gange dagligt ud over amning - det behøver ikke være store mængder han får, det handler mere om rutinen og genkendeligheden og den påvirkning netop det har på søvn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes i sengen og forsøge sove lidt videre, hvis dette ikke virker, så stå op og put så til powernap igen kl. 7, evt med ny amning og så begynder dagen først rigtigt omkring kl. 8.
Formiddag 9.30: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur kl. 10-10.30, sover en lille times tid.
Frokost 12: Grøntsagsmos eller grød, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur kl. 13-13.30. Her er det en god idé at køre ham en tur, så han holdes sovende og får den erfaring i sin lille krop. Hans indre søvnur skal indstille sig på denne rytme og det må I gerne hjælpe ham med. Sover derfor meget gerne 1½-2 timer...
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag: Powernapper igen 30-45 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Evt lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten 19.30. Tidspunktet afhænger dog af hvor sen en powernap han har fået om eftermiddagen.
Sen aften 23: Ammes igen, når du selv går i seng
Nat 23-30-05.30: Evt. amning x 1. Nogle børn er 6 måneder før de kan undvære denne amning, hvis han kan er det fint.
Jeg ved ikke hvordan jeres dreng er motorisk - sidde op kan han sandsynligvis ikke endnu. Men når I kører ham i barnevognen, så må I gerne sætte ham lidt op. Der er evt. et lille ryglæn i vognen som I kan elevere, så han ligger lidt skråt. Lad ham starte med at ligge og kigge ud på verden og når han så viser træthedstegn og er mættet med indtryk, så lægger I ham helt ned og lader ham sove videre.
Jeg håber I kan bruge ovenstående plan lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske