Svar: Natteroderi - ammer hele natten
26. februar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Diana
Din beskrivelse tyder på at din dreng er sulten. Jeg synes derfor du skal fortsætte med skemad og giv ham gerne to måltider skemad om dagen. Et måltid formiddag og et aften.
En plan kunne se sådan her ud:
Morgen: bryst
Formiddag: grød og bryst
Frokost: bryst
Eftermiddag: bryst
Aften: grød og bryst
Sen aften: bryst
Nat: bryst
Du kan naturligvis passe det ind som du vil.
Når du ammer ham, så sørg for at han får 'tømt' dig ordentligt. Nu ved jeg jo ikke, hvordan han spiser, men det er en god idé at du lægger ham til det ene bryst som du plejer. Start f.eks. med den traditionelle stilling. Hvis han så flader lidt hen og du ikke synes at han har taget godt nok fra, så kan du evt. skifte ham for at vække ham og lægge ham til same bryst igen, bare i tvillingestilling. På den måde kan du 'snyde' ham til at tro at han er lagt til ved modsatte side og derved få ham til at spise lidt ekstra på samme side. Ved at gøre dette sikrer du dig at han har fået godt med fed mælk og dermed er mæt.
Derudover så er det altid en god idé at tilbyde ham toppen fra den anden side, så han får lidt af den føste del af mælken i det bryst, da det slukker tørsten. Næste gang du så ammer, så starter du på den side, hvor han kun har fået toppen og gør igen som ovenstående.
Med hensyn til flasken, så kan jeg godt forstå at din søn vælger denne fra. Han får jo bryst og hvad kan næsten være dejligere end dette. Han trives endda rigtig godt, så hvem ville gide at sutte på et stykke gummi, når den ægte vare er lige i nærheden?;o) Han har valgt flasken fra, også selv om han er sulten.
Jeg formoder at din søn vil blive mere rolig, hvis du får lidt mere mad i ham. Sørg for at han er mættet godt af i løbet af dagen. Hvis han i løbet af de næste 4 uger bliver god til at spise grød, kan du forsøge at øge ham til tre måltider dagligt. Nogle børn an godt klare dette omkring 5 mdr. alderen.
Natamningen er vigtig og skal bibeholdes, men ikke hver 2 time, det kan ingen af jer holde til i længden. Det vil være en god idé at du ammer ham før du selv går i seng. Selv om han sover på dette tidspunkt kan du flytte ham over i jeres seng og ligge dig og amme ham, så han bliver fyldt lidt ekstra op på denne måde. Han kan godt spise i søvne. På den måde kan du måske strække tiden, så du får lidt mere sammenhængende søvn inden han melder sig igen.
Hvis han er meget urolig om dagen og aftenen kan det også være en fordel at du lægger dig ned og ammer ham her. Simpelthen fordi det, ud fra din beskrivelse lyder som om, at ham ammer rigtig godt om natten, og jeg tænker at det måske hænger sammen med at mælken flyder nemmere, når du ligger ned og er afslappet.
Jeg håber at lidt ekstra mad vil hjælpe jer lidt videre og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske