Svar: Spytbobler og tungen frem og tilbage
10. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
Det er helt normalt at børn laver spytbobler og bruger deres tunge som du beskriver. Det er en naturlig del af deres udvikling. De udvikler sig hele tiden mundmotorisk, siger forskellige lyde, lærer at bruge deres tunge og læber til at frembringe forskellige lyde og bevægelser med - alt sammen noget de skal igennem:o)
At de savler mere i øjeblikket hænger sandsynligvis sammen med at der sker nogle enzymændringer i deres tarmsystem og spyt, som gør at deres krop stille og roligt indstiller sig på at skulle kunne nedbryde anden mad end mælk. Det er helt naturligt. Det er en god idé at bruge savlesmæk i en periode, da den er let at skifte og sørger for at de holdes tør på brystkassen, så de ikke bliver kolde der.
At pigerne ikke gør tingene på samme tid viser jo bare at man godt kan være forskellig selvom man er tvilling:o)
Fortsat held og lykke med dem begge to fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske