Brev:
Soverytme om natten, hvad kan man forvente
10. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Soverytme om natten, hvad kan man forvente
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål ang. "hvor længe i træk" en pige på 2,5 mrd (11 uger) kan sove om natten?
Hun vågner med 1 times mellemrum sidst på natten, liggende i vores seng. Det er blevet en "ond cirkel", for hun startede faktisk med at sove selv i liften uden problemer, og nu vil vi gerne have hende over i vuggen ved siden af min seng, inden hun bliver for stor og bevidst, men det er allerede umuligt synes vi.
Første stræk sover hun max. 3 timer. Næste stræk 2 timer og dernæst vågner hun hver time til kl. 07 og søger brystet helt vildt hver gang, men sutter kun 5 min og falder i søvn igen. Fordi hun vågner så mange gange, lod jeg tilsidst hende ligge i vores seng, ammende liggende, hvor vi begge faldt i søvn efter 5 min. Så nu kan hun slet ikke længere sove selv i lift/vugge til natten, uden hun skriger og umulig at trøste.
Når hun får lov at ligge mellem os, skriger hun max. 5 min., og vi kan så få hende til at falde i søvn i vores seng. Men hun vågner stadig som ovenstående. Det skal lige siges, at hun altid skriger, når hun lægges i lift, også når hun skal i barnevognen, men det tager max. 5 min at få hende til ro.
Pga. hun tog for lidt på den 1ste måned (hun vejede ellers 3.970 fra fødslen), får hun både MME og bryst, vi har trappet ned fra 5 flasker i døgnet til 2 flasker og resten bryst, og hun tager fint på, og hun kan fint skelne mellem flaske og bryst.
Vores hverdag ser sådan ud:
kl. ca. 07 - Hun vågner, bliver ammet
Pusles + aktivitet + ammes igen
kl. ca. 09 får hun 1 flaske MME, hvor hun drikker ca. 130 ml
kl. ca 09.15 Puttes med sutten/stofble over hovedet i lift i barnevognen til formiddagslur - hvor vi går ca. 5-10 min, sover 2,5-3 timer, og sover efter ca. max. 5 min skrigeri
kl. ca 12-14 ammes, pusles, aktivitet + egen tid + ammes igen
kl. ca 14 Puttes med sutten/stofble over hovedet i lift i barnevognen til eftermiddagslur - hvor vi går ca. 5-10 min - sover 2,5-3 timer, og sover efter ca. max. 5 min skrigeri
kl. ca. 16-17 ammes, alt efter hvornår hun vågner
Vi går i seng kl. 22, for der er vi trætte. Fra kl. ca. 17-22, kan vi max. få hende til at sove 1 time. Efter kl. 17 amningen, bliver hun ammet igen ca kl. 19, hvorefter hun kun vil sove, ved at vi går rundt med hende og vugger hende (måske fordi hun er vandt til at barnevognen kører 10 min!). hun sover max. 1 time til ca kl. 20. Mellem kl. 20-21 ammer jeg igen.
Kl. 21.30 får hun flaske nr. 2, natflasken hvor hun drikker ca. 160-180 ml. Hun siger selv stop. Men ammes lige lidt bagefter for at hun kan falde i søvn.
Og herefter sover hun max. 3 timer, bliver så ammet, vågner igen efter max 2 timer, bliver ammet igen, og vågner herefter hver time til kl. 07.
At blive vækket 2-3 timer pr nat er ok, men jeg orker ikke at hun vågner hver time mellem kl. 03-07.
Vi har nu aftalt, at 1. skridt med at få hende tilbage i vuggen er, at jeg ikke ligger i sengen og ammer, så hun ikke forbinder vores seng med natamning og har brystet tilgængeligt hele tiden. Men hun vågner stadig hver time fra 03-07, så det er bare for hårdt for mig at stå op hver gang. Det er faktisk lykkedes at sidde i stolen i stuen og amme hende første gang, hvor hun ligger på sin dyne. Efter amningen sover hun og jeg kan "liste" hende ove ri vuggen. Efter 2. gang er det lidt sværere at få hende til ro. Men det er lykkedes at få hende over i vuggen også 2. gang. Men så knækker filmen..... Når hun herefter vågner hver time, kan jeg ikke lægge hende i vuggen, men hun ender i sengen, og vi er lige vidt.
Jeg har prøvet at give hende sutten 3. og 4. gang hun vågner, men hun skriger og spytter den ud. Vi har prøvet at give hende lidt vand, som hun drikker, hun drak faktisk 50 ml i et rap.
Tror du det er et tegn på, at min mælk ikke rækker til og hun skal have en flaske i stedet 3. gang hun vågner? Jeg er bare ikke meget for, at hun vænnes til at få flaske om natten, for den skal jo så vænnes fra på et senere tidspunkt og bliver en ny udfordring vi påtager os?
Er det for tidligt at vænne hende til at sove i vuggen ved siden af vores seng?
Har du et godt råd? Ellers er hun en dejlig og glad baby, der trives, og hun virker tilfreds i løbet af dagen.
Med venlig hilsen
Henriette