Svar: Soverytme om natten, hvad kan man forvente
10. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Henriette
Du fortæller at din datter ikke tog nok på af brystmælk i begyndelsen, du fortæller også at du derfor suppelerede med modermælkserstatning og at I nu har trappet flaskerne ned. Samtidig med dette er din datter begyndt at græder mere, hun vågner hyppigt om natten og er tilsyneladende mere søgende og når hun får flaske, så drikker hun ofte en ret stor mængde af gangen, taget i betragtning hvor lille hun fortsat er...
Selvom jeg godt fornemmer at du gerne vil amme (og det synes jeg også du skal), men så bliver jeg nødt til at sige, at det lyder som om din datter er sulten og når hun søger brystet så hyppigt om natten som hun gør, så lyder det ud fra din beskrivelse som et relevant behov.
Derfor synes jeg at du skal forsøge at give hende lidt ekstra mælk om dagen. Du må meget gerne starte med at amme hende, men efterfølgende skal hun så have lidt ekstra mælk på flaske. Det er vigtigt at hun om dagen bliver fyldt så godt op (og det er hele dagen igennem og ikke kun om aftenen) at hun ikke behøver søge brystet hver time natten igennem.
Det er vigtigt at flasken følger efter amning, så måltidet fortsat sker inden for nogenlunde samme tid og så I ikke kommer ind i en rytme om dagen hvor hun ammes og så efter en time, så får hun flaske osv. Det er netop vigtigt at hun lærer, at hendes system vender sig til at spise med et nogenlunde fast ritual - ca hver 3-4 time og at hun ikke lærer at 'klatspise'. Hvis hun ligesom lærer at spise lidt hele tiden, så er det jo også den måde hun spiser på om natten...:o)
Det er naturligt at børn søger brystet meget hyppigt og især om natten, når de har behov for mere mælk. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og derfor fremmer det mælkeproduktionen at amme om natten og samtidig så vil det at die hyppigt ved brystet øge mælkemængden.
Mit forslag er derfor at du supplerer din amning lidt mere med mme i løbet af dagen og så må du se om du så ikke kan nøjes med at amme om natten. Når det er sagt, så er natamning også vigtig og helt relevant i forhold til en pige på din datters alder. Du skal regne med at du er nødt til at amme ca hver 3-4 time døgnet igennem, om dagen altså både amning og flaske, om natten kan du evt. nøjes med amning.
De fleste børn på 2-3 måneder vil sove 3 lure i løbet af dagen, sammenlagt ca 6 timer, om natten vil de sove 9-10 timer afbrudt af mælkeindtag, sammenlagt vil de sove 15-16 timer i døgnet. I denne alder er børn nogle gange vågne om aftenen, for at fylde sig ekstra op til natten og sove et lidt længere stræk der. Det er således ikke unormalt at barnet f.eks. først går rigtigt til ro for natten sammen med forældrene omkring kl. 22, bliver ammet der, ammet igen omkring kl. 01-02 og ammet igen kl. 05-06 hvorefter barnet sover videre til mellem 7-8 hvor dagen så begynder. I løbet af dagen vil barnet som sagt så sove en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur/tidlig aftenlur - ialt ca 6 timer.
Med hensyn til at putte hende i vugge og få hende til at sove der, så vil det være rigtig godt at du svøber hende. Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Hun bryder sig ikke om at mærke dette skift, men når du svøber hende, så mærker hun det ikke på samme måde.
Jeg vil derfor anbefale dig at du ammer hende, som du plejer, skifter hende og så svøber du hende, holder hende svøbt i din favn og det er så her du giver hende flasken. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng/vugge. Hun er stadig svøbt og flasken udskiftes evt med en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Læg hende fra jer inden hun sover dybt. Når hun skifter søvnfase, så misser hun lige lidt med øjnene og hvis hun her oplever at ligge et andet sted end hun er faldet i søvn, så bliver hun utryg, græder og vil ikke sove videre. Når I lægger hende fra jer, skal det derfor være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Hun skal altså nå at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske