Svar: Falde i søvn af sig selv og små lure om dagen
10. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Tillykke med den lille prinsesse og velkommen til:o) Det er dejligt at høre at det fungerer så fint med både amning og flaske og det er godt at hun er så god til at tage begge dele. Det er også dejligt for far, så har han jo mulighed for at komme meget mere på banen, også når hun skal sove... brystet kan jo nogle gange erstattes med en flaske inden putning.
Nu hvor jeres datter er blevet 3 måneder gammel så er det helt naturligt at hun viser et meget stort behov for tryghed og nærhed. Derfor nyder hun især at sove hos jer og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Du har dog fuldstændig ret i at det kan være uholdbart i længden, hvis hun ikke kan sove mere end 1 times tid for sig selv og derfor er det også udmærket at forsøge at arbejde på lidt mere sammenhængende søvn og lære hende at sove i sin lift, sin barnevogn eller i sin seng...
Da hun får både bryst og flaske, så er det naturligt at lade dette indgå som en del af putteritualet. Det vil således være naturligt at hun får en af disse dele, svøbes og puttes. Du kan f.eks. amme hende, skifte hende og så svøbe hende og tilbyde hende ekstra mælk på en flaske (det kan far) eller atter tilbyde hende brystet (det kan du) og så først derefter putte hende ned imens hun stadig er svøbt.
Hun skal svøbes fordi det vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine/jeres arme.
Det er naturligt at hun protesterer og vågner op, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Derfor er det vigtigt at hun lægges fra jer inden hun falder så meget i søvn at hun først, når hun skifter søvnfase oplever at hun ligger et nyt sted. Hun skal altså lige nå at følge med i at hun puttes et sted og hun skal føle sig tryg og rolig ved dette samtidig med at hun skal være træt nok til at kunne sove videre. I kan således ikke gå ud fra at I kan putte hende lysvågen og hun så falder i søvn selv...
Det er normalt at børn i den alder sover kortere lure end tidligere, hun er så gammel nu at hun begynder at interessere sig mere for verden og omgivelserne. Hun skelner mellem om hun er hjemme eller ude, hos mor eller far osv. Det er derfor helt normalt at børn i denne alder sover 3-4 små lure i løbet af dagen og du skal se på det samledes søvnindtag og hvordan hun i øvrigt virker når hun er vågen. Hvis hun er glad og har det godt, så er det helt okay at hun i en periode kun sover en times tid af gangen.
Du skal altså regne med 3-4 lure i løbet af dagen, sammenlagt måske 5 timer om om natten sover hun så ca 10 timer. Du fortæller at hun om natten sover godt og som jeg ser din beskrivelse så sover hun nogle gange fra 21-08, sover måske derfor 11 timer om natten. Derfor vil hun her måske kun sove 4 timer i løbet af dagen og det er helt okay at de 4 timer så er fordelt på 3-4 lure.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske