Svar: Sub akut eksem på brystet og vil ikke spise skemad
10. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lillian
Tak for din tilbagemelding omkring eksem på brystet. Din beskrivelse hermed videregivet så andre kan drage nytte af din erfaring:o) Det er rigtig dejligt at høre at du har det så godt og at I fandt ud af hvad der var galt, super flot at du fortsat ammer og ikke gav op! Hatten af for det:o)
Med hensyn til grød og mos, så tænker jeg at nu hvor din datter er 6 måneder gammel, så må hun jo begynde at få rigtig mange ting og det er rigtig vigtigt at du tilbyder hende smagsvariation og dermed motiverer hende til at spise forskelligt.
Samtidig er det en rigtig god idé at du giver hende brødskorper, agurkestænger, stykker af frugt (appelsinbåde, fersken, melon og lignende) i hånden, så hun øver sig i at sidde med noget, finder ud af at mad kan smage forskelligt og finder ud af at det kan være dejligt at putte i munden.
Derudover er det rigtig vigtigt at du sørger for at tilbyde hende skemad, før du tilbyder hende brystet. Du skal ikke fokusere så meget på, hvor meget skemad du får i hende, få skefulde har også ret og det handler om at hun stille og roligt får bygget en vane, en rutine op omkring det at spise. Hun skal sidde med ved bordet, sidde i sin høje stol, hun skal hjælpes til at koncentrere sig omkring skemaden og spise mad som hun ser du også spiser.
Natamning behøver hun ikke mere og det er naturligvis klart at hun søger brystet ekstra om natten når hun ikke spiser om dagen og igen så spiser hun jo så ikke om dagen, hvis hun drikker meget mælk om natten.. det er en dum cirkel at komme ind i.
Jeg vil foreslå dig at du tilbyder din datter skemad 2-3 gange dagligt på faste tidspunkter, så hun vender sig til at det er sådan det er nu. Hun skal tilbydes forskellige typer grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop sammen med og så brød og frugt i hånden at sidde med selv. Derudover skal hun tilbydes forskellige slags grøntsagsmos og i første omgang gør det ikke så meget om det er hjemmelavet eller købt - det vigtigste lige nu er at få hende til at spise.
Det vil sandsynligvis hjælpe dig med en fast plan for dagen, det vil sige at du nu skal begynde at kigge lidt mere på hvornår du ammer, hvornår du tilbyder skemad og mad i hånden og hvornår du putter hende til lurene i løbet af dagen. Jo mere genkendelighed der er omkring disse ting, jo mere tryg vil hun føle sig og jo mere vil hun forhåbentlig begynde at spise.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Grød, risgrød, hirsegrød, havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30: Lidt frisk frugt i hånden at gnaske lidt i
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos og evt begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Du kan vælge hjemmelavet mos eller købe lidt på glas. Vand af kop. Tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16: Ammes
Powernap sen eftermiddag kan evt. springes over i denne alder
Aften 18: Grøntsagsmos begynde med lidt kogt kød eller fisk, evt. lidt frugtmos til dessert. Vand af kop. Får igen lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden
Ammes og puttes til natten ca kl. 19-20
Sen aften 23/24: Ammes
Nat 23-05: Forsøge at undvære amning i dette tidsrum.
Prøv med forskellige skeer, forskelligt materiale, skeer i stål, i plast, i silikone, i ben.. hvad du nu har at forsøge dig med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. Altså give åbne din mund, føre skeen til hendes mund, sætte ord på "Hej med dig, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
En gang imellem giver du hende lidt vand at drikke osv. men det er vigtigt at du hjælper hende med at holde koncentrationen fanget, og at du lader hende spejle sig i dig, i dit ansigt.
Gør det til en fast vane en daglig rytme 2-3 gange dagligt, så hun stille og roligt finder ud af hvad det her handler om:o)
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske