Svar: Vil ikke sidde stille
11. marts 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Anni
Alle børn har en naturlig evne til gerne at ville op at kigge. Lige fra de er helt små, så nyder de at komme på højkant og de kæmper for at komme op at sidde og op at stå. Det er en fantastisk følelse for et barn at lære at sidde op og dernæst at rejse sig.
At din dreng således kæmper for at komme ud af stolen og for at komme op at stå er helt normalt for hans udvikling. Alle børn vil på et eller andet tidspunkt forsøge at rejse sig i deres høje stol. Simpelthen fordi deres lyst til at være "en oprejst baby" er stor. Det er jo også det han ser I gør - rejser jer, sætter jer, og han søger at efterligne jer.
I skal naturligvis være meget opmærksomme på det sikkerhedsmæssige, for børn kan faktisk godt vælte deres høje stol ved at skubbe fra på bordkanten og derfra tippe den bagover.... ha ham derfor under opsyn hele tiden.
Det er nogle gange nødvendigt at flytte fodstøtten lidt væk i en periode, - når han ikke kan nå med fødderne, så kan han heller ikke så let sætte fra og rejse sig op... Men ellers er det naturligvis bedst at han har støtte til fødderne, når han sidder i sin stol. Er det kortvarigt og kun i en periode, så går det nok endda.
Og så skal I naturligvis søger for at han synes maden er interessant nok til at han vil spise det. Han har en alder nu, hvor alt andet ofte er mere interessant end det at spise, og I må forsøge at holde hans interesse fanget ved at give ham noget I ved han godt kan lide og især ved at fokusere på farver og former.
Alt for meget mad af gangen kan fjerne fokus, så forsøg med en lille smule og så giv mere hen af vejen, hvis han kan spise det. Giv ham kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt og lignende sammen med rugbrødshapserne, så han kan vælge lidt efter farve og så han kan øve sit pincetgreb.
Lad ham sidde på skødet hos jer en gang imellem, hvis han hellere vil det, så han derfra får lidt at spise og prøv at aflæse ham og på den måde skabe nogle faste regler. Hvis han således selv peger på noget mad, viser at der er noget han gerne vil have, så vis ham at han skal sidde i stolen for at få det, fordi det er i stolen man sidder, når man spiser. Der skal således være lidt regler omkring dette, så han forbinder det at spise med at sidde i sin stol og så han stille og roligt lærer at når der er noget man gerne vil spise, så skal man sidde i stolen for at få det... Altså når han gerne vil have maden, så vil han måske også bedre acceptere at sidde i stolen.
Jeres dreng prøver sin tyngde og sine muskler af, når han øver sig i at rejse sig, kravler rundt, forsøger at kravle ind i opvaskemaskinen osv. Det er rigtig godt at han gør alt dette, det er vigtigt for hans videre motoriske udvikling. Det er således en fase i skal igennem og du må forsøge at glæde dig over at han er så motorisk god som han lyder til at være:o)
Fortsat held og lykke, håber du er hjulpet lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske