Svar: Søvnbehov i løbet af dagen
11. marts 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Louise
Det er helt okay at din dreng har behov for to lure dagligt, de fleste af ugens dage - den fleksibilitet skal du naturligvis give ham.
Der er mange faktorer som styrer vores søvn, vi har blandt andet et indre søvnur, en helt fast søvnrytme, som fortæller os hvornår vi er trætte og har behov for et hvil og hvornår vi skal være vågne og aktive. Det lyder som om at din dreng sover rigtig fint om natten, han står tidligt op og har behov for en formiddagslur og en powernap om eftermiddagen, for at hele dagen fungerer bedst og jeg synes faktisk det er super, at du lader ham sove, som han har behov for - hvad mere kan man ønske sig:o)
Det kan sagtens være at han vil være omkring 2 år inden han kan nøjes med kun en lur dagligt - sådan er der faktisk børn der er og det er helt okay. De fleste børn på 1-2 år vil have behov for 13-14 timers søvn i døgnet - nogle lidt mindre, andre lidt mere. Du fortæller at din dreng sover 11 timer om natten og et par timer om dagen og det lyder således helt super.
Så ro på, lad du ham sove, når han har behov for det. Dejligt, når det kan være sådan. At I ikke er underlagt et pasningssystem eller lignende, som gør at han ikke kan sove, når han egentlig har behov for det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske