Svar: Pålæg på rugbrødet
11. marts 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt for din drengs alder at efterligne dit nej ved at ryste på hovedet, ligesom det er helt normalt at protestere voldsomt mod at skulle ligge i barnevogn, skulle have skiftet ble, skulle have tøj på, skulle spise...
Det vil være en rigtig god idé, hvis I når I skal putte ham til lur, starter med at lade ham sidde op i vognen. Han er så gammel nu at han godt kan sidde op med sin sele på. Siddende kan han få lov til at følge med i verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så først putte ham når han viser træthedstegn og er ved at være mættet med indtryk. Det er en måde at møde ham på...
Med hensyn til rugbrødshapsere og pålæg, så kan I bruge rigtig meget som smørbart pålæg. Du kan købe sildepostej, rognpostej, makrel, tun osv. som kan smøres på brøddet. Du kan også bruge forskellige slags grøntsagsmos eller frugtmos, ligesom du også kan give ham smøreost af forskellige slags og så er han ved at være i den alder, hvor han også skal have lidt mad i stykker ved siden af sine rugbrødshapsere - små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod...
Sundhedsstyrelsen har i bogen "Mad til spædbørn og småbørn" følgende idéer til smørbart pålæg:
Avocadopålæg:
1 moden avocado
1/2 æble uden skræl
1 spsk. A38 eller creme fraiche 9%
Mos avocado med gaffel eller stavblender.
Riv æblet groft og bland det med avocado og A38. Fint gulerod kan også tilsættes.
----------------------
Hornfiskepålæg:
1 hornfiskefilet eller anden filet, f.eks. laks
2 spsk. god mayonnaise
2 spsk. fromage frais
citronsaft og lidt salt og peber efter smag
Skyl og tør fileten. Læg den på bagepapir med skindsiden nedad. Bag den i ovn ved 175 grader i ca. 10-12 minutter.
Afkøl fisken og træk skindet af.
Mos fisken med gaffel eller stavblender til fileten er findelt.
Rør de øvrige ingredienser sammen og tilsæt fisken.
-----------------------
Humus (kikærtepostej)
150 g kikærter
koldt vand
ca. 1 dl yoghurt naturel
2 spsk. olie fx sesam-, oliven- eller vindruekerneolie
1-2 fed presset hvidløg
saft af 1/2-1 citron
Sæt kikærterne i blød i en gryde, rigeligt dækket af koldt vand.
Læg låg på og lad dem stå i mindst 12 timer.
Smid vandet ud, skyl kikærterne grundigt og kom nyt koldt vand ved. Kog dem med låg i ca. 1-1 1/2 time.
Hæld vandet fra. Blend kikærterne i gryden med stavblenderen.
Tilsæt de øvrige ingredienser, hold igen med yoghurt og citronsaft.
Blend til humusen har en passende tykkelse og er helt blød og ensartet. Smag til med yoghurt, citronsaft, hvidløg, salt og peber.
----------------------
Du kan også bruge lidt hårdkogte æg en gang imellem og lave lidt æggesalat. Det vigtigste er at du tilbyder din dreng variation og forskellige fødevare - håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske