Brev:
Hvornår kan man droppe tremmesengen
11. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Hvornår kan man droppe tremmesengen
Hej!
Da jeg skrev for et par måneder siden var min dreng inde i en periode med mange natlige opvågninger. Nu er vi nede på to, hvoraf den ene er før vi er gået i seng, så nu er det hele jo meget normalt og dejligt.
Indkøringen i vuggestuen er gået godt, og jeg er meget overrasket over, hvor meget han får ud af det. Dagene er dog meget anderledes end tidligere, bla. i forhold til kropskontakt, hvilket har fået mig til at tænke over, om vi kunne gøre det med nattesøvnen anderledes. Når han vågner første gang, kan man nemt kramme ham lidt og lægge ham ned igen, men når han vågner anden gang ved 2-3 tiden kan man ikke få ham til at sove videre.
En af os sover så videre med ham på en stor madras, vi har i et andet rum. Vi har fundet ud af det med madras, har gjort ting meget nemmere, da han møffer meget rundt i sovende tilstand. Hvis man ligger med ham og han har plads til at møffe rundt, er der meget mindre gråd, så hjælper man ham lidt med stillinger, dyne og sut, men til sidst lægger han sig selv ned og sover videre. Om morgenen kan han så selv kravle glad ud på gulvet, hvis han har lyst til det. Han har altså både brug for man er der, men også at han selv kan bestemme, hvordan han vil ligge.
Jeg tænkte så, at jeg gerne ville udskifte tremmesengen ud med en stor gulvmadras i hans værelse, så snart det er muligt. Han er pt. ikke svær at lægge om aftenen, men syntes det ville være smartere om vi kunne sidde og læse en bog, give ham en flaske, hvorefter han selv fik lov til at lægge sig til rette, i stedet for jeg skal løfte ham ned i sengen og stå ved den og hjælpe ham med stillinger. Det ødelægger ligesom roen vi får med bog og flaske. Hvornår er det sikkert, at tage ham ud af tremmesengen??