Svar: Hvornår kan man droppe tremmesengen
11. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Kære forældre
En stor madras på gulvet er ofte en rigtig god idé, fordi man kan sidde ved siden af barnet og dermed give mere fysisk tryghed og nærhed.
Ulempen ved at være så tæt på gulvet er dog at det jo godt kan trække lidt i gulvhøjde - derfor er vores senge på ben, så vi kommer lidt høre op at ligge. Hvis I dog ikke har problemer med kulde ved gulvet, så er en madras på gulvet fint.
Tremmesengen giver den tryghed at barnet ikke kan falde ud af sengen, man er således ikke på at barnet ligger, hvor barnet er blevet lagt. Når barnet begynder at kravle ud af tremmesengen, så vil det normalt være tid at skifte - simpelthen fordi det så er for farligt, sikkerhedsmæssigt, at have barnet liggende i sengen. Børn er som regel 1½-2 år, når de forsøger at klatre over tremmerne:o)
Med hensyn til det sikkerhedsmæssige, så skal man jo også sikre sig at et barn der stiger ud af sengen eller op fra madrassen i søvne ikke kan komme til skade. Hvis I således har førstesal eller trapper, som jeres dreng kan gå ud til og falde ned af, så er det vigtigt at man sikrer sig at dette ikke kan ske.
Hvis I vælger at lade jeres dreng sove på en madras om natten, så skal I således sikre jer at han ikke kan komme til skade, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. I skal også være sikre på at der ikke er træk over gulvet. Hvis disse ting er i orden, så ser jeg umiddelbart ikke nogen problemer i at han sover på en madras på gulvet i stedet for i en seng.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske