Svar: Sover ikke længe ad gangen
26. februar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Charlotte
Jeg kan godt forstå at du er træt og det er måske også derfor at du er ked af det?:o)
Ud fra din beskrivelse lyder din søn til at være en helt fin dreng, som spiser og trives. Hvis han ikke er pylret og virker til mangle søvn, så må du gå ud fra at han får sovet det, som han har behov for. Mange børn sover bedst, når de bliver kørt en tur i barnevognen og hvis det virker for jer, så er der ikke noget i vejen for at du lægger en fast barnevognstur ind på det tidspunkt af dagen, hvor du synes det passer bedst, at han får sovet lidt længere.
Med hensyn til at sove igennem, så tror mange forældre at et barn som sover igennem sover hele natten,- det er ikke rigtigt. Børn under 6 mdr. vil have behov for mad i løbet af natten og man siger at barnet sover igennem, hvis det f.eks. får mad omkring midnat og igen kl 5 om morgenen og så sover videre lidt herefter.
Når din søn bliver lagt kl. 19.30-20.00 så er det derfor helt naturligt at han vågner op omkring kl 23 for at få mad igen og så atter kan sove 4-5 timer.
Ud fra din beskrivelse spiser din søn rigtig flot og trives, men det at han ofte sover kortvarrigt og også er begyndt at vågen hver tredie time om natten, kunne godt tyde på at han har brug for lidt skemad. Vælling virker på nogle børn, men ikke alle og i jeres tilfælde kunne du godt forsøge med lidt grød eller mos i løbet af dagen.
Det kan være godt at begynde med ris- eller majs-grød som er milde i smagen og i konsistensen. Du kan lave grøden som en tyk suppe i begyndelsen, hvis han nemmere kan kapere dette, men du kan også forsøge dig med rigtig grødkonsistens. I begyndelsen vil det sikkert kun være smagsprøver at han tager og han skal lige lære teknikken med at spise med ske, holde maden i munden, få det skubbet bagud i svælget og synke. Det kræver øvelse og tålmodighed.
Du gør helt sikkert ikke noget forkert, men lad være med at sammenligne med de andre børn i mødregruppen. Se på din egen dreng, se hvordan han trives. Forsøg med noget andet mad, også selvom de andre i mødregruppen slet ikke går med de tanker endnu. Hvis du får kommentarer så fortæl at han ikke sov så meget og du derfor forsøgte med skemaden og fortæl så konklussionen - den kender jeg jo ikke endnu.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske