Svar: Passes ude og plan for dagen
11. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lena
Med hensyn til flaske, så synes jeg du skal lade muligheden for flaske være åben. Lad Magnus' gudmor forsøge sig med en flaske, når hun skal passe ham - I kan købe noget modermælkserstatning på en brik, som han kan få lunet i flasken. Det kan evt. lunes i mikrobølgeovn. Se artiklen "Når du giver dit barn flaske" som du finder i min artikelsamling.
Hvis han ikke vil have flaske, så kan han få lidt mme af en kop, eller af et lille snapseglas, en tudkop er også en mulighed. Det kan lunes lidt eller gives koldt. Han kan også få vand.
Hvis du får behov for at malke ud til festen, så må du prøve at vurdere hvad behovet for udmalkning er. Hvis det kun er lidt brystspænding, så vil det sandsynligvis være nok kun at tage toppen af mælken ud. Men hvis du kan mærke at brysterne er meget fyldte og det spænder og gør ondt, så vil det være godt at malke ud så hvis Magnus havde spist hos dig. Altså forsøge at få 'tømt' brysterne bedst muligt. Det er vigtigt for din mælkeproduktion og for at forebygge at du får en brystbetændelse.
Se i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du også finder under artikler.
Det er helt vildt svært at skulle lade sit barn passe første gang, du er bestemt ikke den eneste som har det svært med det. Du vil sandsynligvis også kunne mærke brystspænding når du er væk, bare ved tanken om ham den lille derhjemme - husk ammeindlæg og nogle til at skifte med, så du undgår store skjolder på festkjolen... :o)
En plan for dagen til et 7 måneder barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning, sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos eller frisk frugt at sidde med i hånden, brødskorper eller lignende, vand af kop
Puttes til formiddagslur (kan evt. begynde at undvære denne amning)
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, evt. begynde med lidt rest af aftensmaden, lidt ris, lidt sovs og indmaden af en frikadelle, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i familiemaden, ris, sovs, kogte blomkåls og broccolibuketter, kartoffelbåde og lignende at sidde med i hånden selv. Vand af kop
Puttes til natten med amning ca kl. 19-20
Sen aften 23/24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt ingen amning
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med det hele:o) Jeg håber du kan nyde festen bare lidt...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske