Svar: Søvn og spisning
11. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Helena
At blive vugget er vigtigt for børn og en helt naturlig måde at berolige dem på. Det at blive vugget minder om tiden i livmoderen, hvor barnet blev bevæget lige så stille hver gang du gik omkring og derfor er det helt naturligt at børn finder ro ved dette - det er jo genkendeligt, tiden i livmoderen har varet længere end tiden udenfor...
Samtidig er det at blive vugget meget vigtigt for børns udvikling. Det at blive vugget stimulere balancen og når et barn bliver taget op, når et barn bliver holdt om, så holder det op med at græde, berøringen udløser oxytocin som er et hormon der får barnet til at slappe af og derfor bruger vi naturligt berøring i kontakten med vores børn. Både når de græder men naturligvis også når de skal sove.
Den dårlige samvittighed over at vugge dine drenge kan du derfor godt ligge hen et sted, hvor du glemmer den igen og så i stedet sige til dig selv at det er helt naturligt og omsorgsfuldt at vugge sit barn og hjælpe det til ro på den måde.
Når det er sagt, så er det naturligvis også vigtigt at din dreng stille og roligt lærer at sove for sig selv og her vil det hjælpe ham at være svøbt. Han skal svøbes rigtigt, så han har armene ind til kroppen og hjælpes til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Og så skal han puttes på det tidspunkt, hvor du kan se at han er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover dybt. Hvis du har en voksipose eller lignende, så er det også en god idé at putte ham i den og så ud i barnevognen og trille en lille tur. Du behøver ikke køre ham langt, bare lige trille lidt, så han falder til ro men samtidig lærer at sove selvom vognen også holder stille.
Selvom din dreng umiddelbart har taget fint på siden fødslen, så må jeg give dig medhold i at det kan undre hvordan han kan drikke 200ml mme efter at han har ammet hos dig på begge sider... Det kan naturligvis være tilfældigt at du lige på det tidspunkt ikke har haft så meget mælk, men at du i øvrigt har mælk nok. Det kan dog ikke udelukkes at din drengs søvnproblemer og hyppige opvågninger skyldes at han egentlig har behov for lidt mere mad.
Jeg synes derfor du skal overveje om du endten kan lægge ham hyppigere til brystet, så du får stimuleret din mælkemængde yderligere eller om du en gang imellem, hvis du efter amning oplever ham urolig og søgende, skal prøve at tilbyde ham ekstra mælk på flaske, hvorefter han så forhåbentlig kan sove en længere lur.
De gange hvor du oplever at han virker mæt, rolig og hel tilfreds efter amning - falder helt til ro, ligger dvask og med mælk i mundvigene og tydeligt viser at han er fyldt godt op - ja så skal du naturligvis ikke give ham noget. Men de gange hvor du 5 minutter efter at have ammet oplever at han atter søger, så synes jeg du skal tilbyde ham lidt ekstra.
Du må tro på at hvis han er sulten så spiser han og hvis han har fået nok, så vil han afvise mælken på flaske. Når du så putter ham så skal han svøbes, tilbydes en sut, evt. en sutteklud ved ansigtet som lugter lidt af mor og så skal han sove.
Fortsat held og lykke, håber du er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske