Brev:
Mad og at bringe sit barn godt i vej
12. marts 2008
Alder:
17 mdr.
Mad og at bringe sit barn godt i vej
Kære Helen,
Ja, så er jeg her allerede igen – synes der er mange udfordringer…. denne gang nu ikke af særlig alvorlig karakter. Mad og søvn – det er det der fylder mest, så her kommer endnu nogle spørgsmål.
Vores søn har hele tiden fulgt den næstøverste vægt kurve på skalaen, så vi har aldrig bekymret os over hans madindtag – han er madglad, har dog selvfølgelig perioder, hvor han ikke spiser ret meget. Den seneste tid, har han dog næsten ingen aftensmad spist. Han bøvler rundt, vil sidde hos mig – og så alligevel ikke. Han vil ikke i højstolen. Det ser dog ud til, at nu jeg har taget bøjlen af, og han selv er med til at øse mad op, så går det bedre. (inspireret af din brevkasse – tak for det)
Mine spekulationer går egentlig mere på, hvad der er okay, at han spiser. Jeg har tidligere skrevet til dig (i flere omgange vist) at han sover så dårligt – den anden nat, da jeg bøvlede med at få ham til at sove, hørte jeg det rumlede i maven. Han havde jo heller ikke spist aftensmad – så den følgende aften, hvor han heller ikke havde spist, fik han en inden sengetid en lille kop varm mælk, en halv banan og en lille portion havregryn m. mælk. Han åd det hele og sov igennem hele natten!!!
Prøvede det samme i aftes – det gentog sig – og her havde han endda spist lidt aftensmad. Det er jo positivt, men nu spekulerer jeg jo på om min lille buttede dreng får for meget:
Morgenmad kl. 06:30: øllebrød – spiser godt
Far spiser morgenmad ved 8 tiden: vil spise med af fars müsli, og får lidt
Vuggestuen kl. 9: frugt og riskiks
Vuggestuen kl. 11: alt muligt godt - varieret frokost
Vuggestuen kl. ca. 14: eftermiddagsmad (frugtgrød, brød, frugt og lignende)
Kl. 16 herhjemme, frugt og yoghurt eller en halv bolle
18 – aftensmad (spiser næsten ingenting for tiden)
19-19:30 – mælk, havregryn og banan!
Han vil ikke have grøntsager kl. 17 – tilbyder ham ofte noget under madlavning. Er yoghurt m. 7 % sukker i for meget? Han får A38, men hvis jeg ikke lige har, så får han det yoghurt, som jeg spiser og der er sukker i og lavet på skummetmælk, men det tænker jeg ikke gør noget i hans tilfælde. Jeg er med på, at han skal have mælkeprodukter, m. 1,5 % fedt.
Og så til lidt ynk – egentlig ikke et spørgsmål: Jeg synes det nu er rigtig hårdt at være mor igen - har ellers oplevet en dejlig periode, siden vores dreng begyndte at gå i julen. Jeg synes han nu gennemgår en (endnu en) ret krævende periode. Indenfor den seneste tid, er han igen generelt utilfreds, brokker sig over det meste, og der er aldrig langt til tårer. Og det føles faktisk ret så slemt, for han er jo også blevet meget bedre til at fastholde sine ønsker, og sværere at aflede – jeg synes simpelthen vi har så mange kampe, hvor jeg bliver irriteret og har svært ved at være den overskudsagtige og trøstende mor, som jeg jo gerne vil være.
Jeg synes jeg ofte klarer vores konflikter dårligt, har for lidt tålmodighed og bliver irriteret. Han spiser på mit skød og sover ofte i vores seng og en hele masse andre ting, som jeg ikke er sikker på, at jeg ønsker at gøre til en vane. Det er svært at være forældre!
Jeg kan godt lide dit varme menneskesyn, og finder stor inspiration på din hjemmeside i opdragelsen af ham. Men det er svært at få følelsen af, at man gør det godt nok.
Tror du, at hvis vi formår at give vores dreng tilstrækkelig omsorg, tryghed, opmærksomhed og fysisk kontakt – herunder at vi også selv opfører os ordentligt overfor hinanden, at han så automatisk bliver et godt og empatisk menneske? Han er en følsom dreng – og absolut ikke en ”her kommer jeg” type. Han går udenom konflikter i vuggestuen og vælger de mere stille børn, hvis han er ude på narrestreger.
Jeg er påvirket af min nære familie, der sommetider giver udtryk for, om han mon får lov til at være for meget i fokus. Jeg ved ikke om han får søskende og ad den vej skal lære at han ikke altid kan komme i første række. Nå, det kan selvfølgelig være lidt svært for dig at svare på, når du ikke kan se hvordan det er hjemme hos os. Men vi har et overordnet billede af, hvad vi ønsker for vores dreng – hvilket menneske vi gerne vil have at han bliver: og det er en empatisk dreng med et selvværd der gør, at han bliver i stand til at sige fra, når han kommer ud for situationer senere i livet, hvor han risikerer at komme på afveje. Og måske en selvfølge: at han ved hvad der er rigtigt og forkert!
Store tanker på en almindelig uge – jeg trængte vist bare til at komme ud med det.