Svar: Mad og at bringe sit barn godt i vej
12. marts 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Mor -
Som ikke bare gør det godt, men som jeg er sikker på gør det rigtig godt!
Jeg synes en banan, en kop mælk eller en "godnat-grød" er en rigtig god idé, især i øjeblikket, hvor din dreng ikke spiser så meget om aftenen og så naturligvis er sulten når han skal i seng. Det virker jo også, han sover tilsyneladende meget bedre - så det er en helt fint løsning.
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne få din dreng til at spise lidt flere grøntsager. Jeg kan se du selv har tænkt disse tanker, fordi du skriver at du har forsøgt med grøntsager kl. 17 uden held. Men måske du kan give ham lidt til frokost eller kl. 16. En tallerken med lidt forskelligt grønt være en rigtig god idé - det kan være lidt ærter, majs, avokado, gulerod, rød peberfrugt og lignende. Og har han spist lidt af dette inden aftensmaden, så behøver du ikke fokusere på hvor meget af det der glider ned under selve middagen.
Ellers er det generelt vigtigt at se på hans indtag af forskellige fødevarer over flere dage ellers virker det pludselig meget ensidigt.
Almindelig mælk har et helt naturligt indhold af mælkesukker (laktose). Indholdet er ca. 4,8 gram/pr 100 g. Syrnede mælkeprodukter indeholder mindre laktose - ofte mellem 2.0-3,7 gram/pr 100g. Det skyldes, at laktosen omsættes af
mælkesyrebakterier under syrning og lagring. Der er tilsat sukker i de fleste syrnede mejeriprodukter med frugt og derfor anbefales det at man til børn så vidt muligt vælger de neutrale produkter (A38, yoghurt naturel, cultura, tykmælk mv.) og selv tilsætter frugtmos for at tilføre den søde smag.
Der har været en del fokus på sukker i yoghurt og derfor er producenterne begyndt at lave yoghurt produkter sødet med sødemiddel i stedet for sukker. Dette gør at den søde smag bibeholdes, men at energitætheden bliver lavere. Sødestoffer indeholder ingen energi og man skal altid overveje hvornår man vælger det ene frem for det andet... Sødestoffer er ikke skadelige for tænderne på samme måde som almindeligt sukker er det, men måske er det alligevel bedre at spise lidt rigtig sukker en gang imellem og så undgå sukker og sødestoffer generelt i hverdagen...
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at være mor i øjeblikket, din dreng gennemgår nemlig en udviklingsfase nu, hvor han oplever verden større og bliver mere og mere bevidst om forskellige ting.
Han forstår således godt at du nu ikke forsvinder for ham selvom han ikke kan se dig, men han er samtidig også så bevidst om dig og om jeres forhold, at han som du skriver "bliver bedre til at fastholde sine ønsker". Han begynder at fornemme at noget kan være farligt, at han ikke selv kan komme ned, hvis han klatrer op, at han falder og slår sig hvis han løber osv.
Alderen 1-3 år er en alder fyldt med rigtig meget glæde og charme, men det er også en alder fyldt med konflikter, frustration og hvor man som forældre nogle gange godt kan få følelsen af ikke at slå til eller må tænke tanker som "gør jeg det nu godt nok" - og selvfølgelig gør du det. Børn lærer af os forældre, de gør som vi gør (mere end de gør som vi siger). Og netop sådan noget som empati, evnen til at trøste en anden, evnen til at lytte, evnen til at spørge ind til en anden på en hensigtsmæssig måde osv. Det kan man ikke forklare børn - det lærer det ved den måde vi som forældre er overfor dem på.
Børn som vokser op med anerkendelse, børn som vokser op med viden om at de er noget særligt - ikke fordi de gør bestemte ting, men fordi de er den de er , følelse af at "jeg har værdi fordi jeg er mig" - de børn klarer sig god i livet:o) Selvværd er en stor gave at give sit barn med på vejen og selvværd er ikke det samme som selvtillid.
Din forældreomsorg påvirker dit barns evne til at leve livet og nå de mål dit barn gerne vil nå. Det betyder ikke at du kan skåne dit barn for de sorger og tab som følger med livet, men du kan via din omsorg, din empati og den måde du møder din dreng på give ham nogle gode gaver med på vejen i livet frem... Og hvor lyder det så filosofisk og tænkt, men rigtigt er det faktisk.
Jeg er ikke i tvivl om at hvis I giver jeres dreng "tilstrækkelig omsorg, tryghed, opmærksomhed og fysisk kontakt – herunder at I også selv opfører jer ordentligt overfor hinanden", så giver I ham de bedste forudsætninger for at blive et godt og empatisk menneske, der også vil være i stand til at tage gode beslutninger for sig selv her i livet.
Det betyder ikke at du som forældre ikke må begå fejl, for det er menneskeligt at fejle og det skal dit barn jo også lære. Det hører med til god opdragelse, at man som forældre nogle gange må forsøge sig frem og at man nogle gange gør noget forkert - fuldstændig ligesom børn også gør det. Her skal man så lære ikke at bære nag og at tilgive, der skal være plads til fejltagelser og det går begge veje.
Spørg dig selv, hvad en god mor er for dig. Hvad betyder det egenlig at være en god mor? Er en god mor perfekt og hvad er perfekt? Der er ingen tvivl om at for din dreng er du den perfekte mor, netop fordi du er hans mor!
Rigtig meget held og lykke fortsat, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske