Brev:
Brug for godt råd om sovevaner - 6 mdr.
12. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Brug for godt råd om sovevaner - 6 mdr.
Hej Helen,
Først vil jeg takke for dit svar sidst jeg skrev, vi har allerede haft meget gavn af det!
Denne gang har jeg brug for et godt råd om min søns sovevaner. Om 10 dage er han et halvt år gammel og han er frisk og trives i dagtimerne.
De første 4 mdr. af hans liv havde han kolik - desuden har vi haft ham til kiropraktor for at få ordnet hans ryg, da han var blevet trykket under graviditeten. Det betød rigtig dårlig søvn, både nat og dag i de første 4 mdr. Faktisk nåede han aldrig at sove mere end 1-2 timer af gangen, hvorefter han vågnede og havde ondt. Heldigvis er både dårlig ryg og kolik overstået, men nu står vi så tilbage med problemerne med hans sovevaner. Det skal siges, at han sover fint i dagtimerne nu, ca. 1½ time formiddag, 1½ time over middag og ½ time omkring kl. 17.
Natten er noget sværere at lave om på. Han er rigtig god til at falde i søvn selv, både ude i barnevognen om dagen og i sin egen seng kl. 20 når han bliver lagt. Jeg ammer han til ro og går så ud af soveværelset. Her falder han fint selv i søvn, men så starter balladen. Han vågner konsekvent hver 2 time fra 20 til 07, hvor han ligger i sin seng og burde sove. Vi har ellers arbejdet på gode vaner, har et godt putteritual, tager ham aldrig op om natten og tænder aldrig lys. Han bliver skiftet 1 gang ved midnat og virker ellers som om han godt kan lide at være i sin seng.
Han vågner hver 2 time efter et helt klart mønster: kl. 22, kl. 00, kl. 02, kl. 04 og kl. 06 – kl. 07 står vi op. Når han vågner starter vi med at holde ham i hånden og giver ham sut (som han sjældent vil tage). Derefter hjælper vi ham med at få lagt sig ordentligt. Det hjælper som regel i 5 min, så græder/brokker han sig igen. Så er det tid til at tilbyde ham vand og en hånd. Det hjælper som regel også kun lidt. Til sidst giver vi ham mælk og så falder han i søvn igen. Han er altså vågen ca. 15 min. hver anden time - HVER NAT.
Jeg ved godt han har brug for mælk om natten og jeg tilbyder ham både bryst og flaske hver gang han vågner inden midnat. Efter midnat vil jeg gerne have ham til at sove fra kl. 00 til 04, bare som en start. Så kan den periode altid blive forlænget. Jeg ved han får nok mælk om dagen (ca. 800 ml) og jeg følger desuden den plan du har foreslået, med grød + vand kl. 12 samt grøntsagsmos + vand kl. 18.
Det lykkes nogle få gange at få ham til at sove uden mælk. Jeg ved godt det er vores fejl, at vi giver ham mælk hver gang han vågner, men vi prøver virkelig at undgå det! Jeg forstår bare ikke hvorfor han ikke kan sove mere end 2 timer, når jeg nu ved han ikke kan være sulten, kan det være dårlig vane - og hvordan bryder man sådan een? Jeg tror heller ikke det handler om tryghed, for hans tremmeseng er trukket hen ved siden af min seng og siderne er taget af, så jeg nemt kan nå ham om natten.
Det skal siges at far er rigtig god til at hjælpe. Han har bl.a. forsøgt sig nogle nætter med at ligge hos ham og kun tilbyde ham tryghed og vand mellem 00 og 04. Det medførte en del gråd og brok og de lå begge 2 meget vågen. Vi føler ikke det er vejen frem, men måske er vi nødt til at benytte denne metode. Synes det er synd for ham.
Har du erfaring med hvor lang tid sådan noget kan stå på ? Og er det farligt for ham at vågne så ofte? Han har jo aldrig sovet mere end 3 timer i træk i hele sit liv.
Har du et bud på hvad vi kan gøre anderledes ? Jeg vil så gerne hjælpe ham til at sove nogle længere træk om natten, til gavn for både ham og os.
Med venlig hilsen
Den trætte mor