Svar: Brug for godt råd om sovevaner - 6 mdr.
12. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som om at din dreng sover godt om dagen, det er passende med de to lure - formiddagslur og middagslur og en evt. lille powernap. Han sover sammenlagt ca 3½ time i løbet af dagen og det lyder helt gennemsnitligt for et 6 måneders barn.
Det er også fint at du tilbyder skemad 2 gange dagligt og du kan overveje om du skal begynde med 3 måltider skemad nu. Dertil kommer at han nu må begynde at få grovere grød og også lidt kød og fisk i sin grøntsagsmos osv. Det er rigtig godt at du både ammer og tilbyder flaske også således ved, hvor meget mælk din dreng nogenlunde indtager i løbet af dagen - det lyder således heller ikke som om at hans uro skyldes behov for mælk.
Men at han ikke behøver mælk betyder jo ikke at han ikke søger brystet, fordi netop brystet er det mest trygge og det bedste han kender. Det er måden han har lært at falde til ro på og det er nok det du skal ændre. Jeg er ikke helt klar over om du er begyndt på arbejde nu og far har taget over i dagtimerne - men det at han søger din nærhed mere om natten kunne måske godt hænge sammen med dette.
Jeg synes dog det er helt relevant at undvære brystet og ikke give mælk mellem kl. 23/24 og 05 og det synes jeg I skal arbejde på. Det er rigtig godt at far gerne vil tage over om natten og selvom ingen af dem sover særlig meget på denne måde, så lyder det omsorgsfuldt. Far kan jo give al den nærhed og tryghed jeres dreng har behov for, alt andet end at amme. Og med det indtag du beskriver, så lyder det altså mere som tryghed end mælkebehov. Igen skal du dog prøve at fornemme hvor meget mælk han egentlig får hos dig om natten - føler du han spiser godt, for meget mælk, eller føler du mere at det handler om lidt tryghedssutning og beroligelse og at mælkeindtaget ikke er særlig stort?
Hvis du mener han virker reelt sulten, så må du forsøge at øge hans indtag om dagen og aftenen, men hvis det er beroligelse og nærhed, så vil det være rigtig godt at far tager over eller at du kun tilbyder ham brystet kortvarigt, så han lærer helt at undvære det om natten.
Du skal være opmærksom på at han nu også har en større motorisk uro om natten, han får sig lagt i nogle stillinger som han ikke kan komme væk fra, og han har brug for at du eller far hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen. Det kan være at blive lagt lidt om på siden, mærke at du holder dine hænder tungt på ham, betrygger og beskytter ham på den måde og uden at han er i favn (og uden brystet).
Nogle forældre har stort held med at fjerne den ene side af barnesengen og stille sengen tæt op af forældrenes seng. Så kan barnet sove i sin egen seng, men man har netop mulighed for at lægge en hånd over og berolige barnet, når det vågner om natten, - uden at man behøver stå op og vågne rigtigt selv. Nogle gange vil et stille "syy", hvis barnet har lært den lyd at kende sammen med amning eller gråd, være nok til at barnet så atter falder til ro og kan sove videre.
Andre gange er det bedre at flytte barnet på eget værelse simpelthen fordi man forstyrrer hinanden for meget. Netop fordi han lige nu er mere motorisk urolig, drømmer mere, vågner op og klynker, søger, smasker, virker sulten osv. men faktisk sover og gør det i drømme, så kan det nogle gange være en fordel at barnet sover for sig selv. Man reagerer ikke helt så hurtigt på den måde og giver således barnet en chance for selv at komme videre i søvnen.
Du fortæller dog også at han aldrig har været i stand til at sove mere end 3 timer i træk og derfor tænker jeg også at der kan være tale om lidt vane. At det simpelthen er sådan han har lært sig at sove. Måske har han også været vænnet til at få brystet i munden og at det skal være sådan for at han kan sove videre og så er det jo det han husker og forbinder med at skulle sove. Det tager tid at ændre på vaner som har varet i en periode, men det kan godt lade sig gøre med en stor portion ro og tålmodighed - lidt gråd undgår I dog nok ikke:o)
Derfor er det rigtig godt at far nu har barsel og er den der tager over om natten, det lyder omsorgsfuldt det du fortæller. Du skriver at du føler det er synd for ham og det er naturligvis også synd, hvis han græder fordi han er bange, utryg, sulten osv. og man så ikke reagerer på det. Men hvis I er sikre på at han er mæt, tryg, far passer på ham og er der for ham, tilbyder ham vand, putter med ham osv. så han mærker at I stadig er der for ham, så er det ikke synd for ham at lære at sove et længere stræk end 3 timer. Det er faktisk på sigt synd for ham hvis han ikke lærer det:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske